Hírek
Lapkereső
Pakliszerkesztő
Online HKK
Info
Gyakori kérdések
HKK klubok
HKK kezdőknek
HKK Kódex
HKK szintlépés
HKK-t forgalmazó boltok
Kérdezz-felelek
Megjelent kiegészítők
Mi is az a HKK?
Őslich szabályok
Sorsoló program
Statisztikák
Teljes szabálykönyv
Tiltott és módosított lapok
Új Nemzedék lapok
Megmérettetések
Hatalom Szövetsége
Hatalom Szövetsége tabella
HKK Bírók
Kiemelt vidéki versenyek
Legendák Viadala
Lezajlott versenyek
Mai versenyek
Nemzeti bajnokság
Profi pontok és versenyzők
Szintlépés
Versenykiírások
Versenyszabályok
Versenyszervezőknek
HKK versenyadmin
Közösség
Fórumok
HKK találkozó
Legendás cél: országjáró
Legendás cél: sorbemutató
Legendás cél: 1000 lap
Megosztások
Paklileírások
Szavazások
Toplisták
Egyéb
AK Archívum
Blog
Írások, novellák
Letöltés
TF és ŐV könyvek
Védnöki Program
Videók
Zsákbamacska beváltás
Webbolt
Termék
DB
Ár
Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Bejelentkezve:
Beállítások
BDV Profil
Eddigi vásárlásaim
Eddigi ajándékaim
HKK eredmények
Beholder.hu megnyitása
Kilépés
Védnöki program indulás:
- Minden témában-
Hatalom Kártyái
Túlélők Földje
Webbolt
Keresés
Értekezés a repülésről
Nem-nem, bármilyen meglepő, ez az esszé nem a Wright testvérekről szól, hanem a lények (és építmények) repülés képességéről.
A repülés képesség egyidős a HKK-val. Már a legelső lapokon is szerepelt, jellemzően azokon a lényeken, amelyeknek szárnyai voltak, azaz szimplán logikus volt, hogy tudnak repülni. Persze volt kivétel:)
(szerk: Dort Amessix alakváltó volt, a TF-en az alakváltók a sasszárnyak képesség segítségével repülni is tudtak, ő beleillett a sorba.)
Néhány lap hivatkozott is rájuk, pontosabban a repülés képességre. De már ekkor is különbséget tettünk aktívan játékba kerülő lapok, és a repülés között (lásd: Denevér hatalma szövege, illetve Földharc faq). A Kódex ezt a dolgot rendbe tette, és a jelenlegi szabályok szerint már nincs semmilyen különbség a ’repülés ikon’, a szöveggel megfogalmazott „repül” képesség, és a szintén szöveggel megfogalmazott „aktívan kerül/jön játékba” képesség között. Az sem érdekes, ha csak bizony feltételek esetén kapja meg egy lap ezt a képességet. Ha a kijátszáskor megkapta, akkor onnantól rendelkezik vele. Egyébként a Kódex megőrizte azt a kitételt is, hogy ha egy lény/építmény valamely külső hatásra aktívan kerül játékba, ettől még nem válik „repülő”-vé. (A 79. és 131.5-131.7. pontokban találkozunk az idevágó szabályokkal.)
A repülést, mint jellemzőt, egy korai faq szerint nem lehet elveszíteni:
„Ha egy lény
repülve
jött játékba, akkor amíg játékban van, addig repülő lénynek számít. Nem számít, hogy csak valamilyen feltétel alapján repült, vagy a kijátszásánál dönthettem úgy, hogy repül, akkor is végig repülő szörny marad.”
A jelenlegi (teljes) szabálykönyv csak annyit ír a repülésről, hogy a lények (és építmények) passzívan kerülnek játékba kivéve, ha rajtuk van a ’repülés’ ikon (ti. akkor viszont aktívan).
A Kódex kicsit szofisztikáltabban fogalmaz. A szerkesztésekor érvényben lévő definíciók és faq-k közt téblábolva ugyanis megpróbáltam elhelyezni a repülést a HKK szabályrendszerében. Valahová, ahol minden jellemzője szerint tartozik. Sajnos ez egyáltalán nem volt könnyű, mivel a repülés kettős természetű. Egyrészt kihatással van a lap játékba érkezésére, másrészt a lapok is hivatkozhatnak a repüléssel rendelkező lapokra.
A HKK modernizálása és egyszerűsítése során próbálunk minden logikátlanságot, és következetlenséget kiszűrni és korrigálni. Így került górcső alá a repülés is.
A Kódex szerint a repülés egy kijátszáskori automatikus képesség, mivel ezek közt a képességek közt került elhelyezésre. Ha jobban végiggondoljuk, aktivizálást kívánó képesség biztosan nem lehet, mivel a játékos döntésétől független, mivel pedig a kijátszáskor van jelentősége, más képesség nem lehet.
Na de valóban kijátszáskori automatikus képesség? Az ilyen képességek a lény/építmény sikeres kijátszásanután lépnek életbe, addig nincs jelentőségük. Gyakran azonban a repülésnek már azelőtt jelentősége van, hogy akár csak a lapkijátszás megkísérléséről beszélhetnénk. Gondoljunk csak a speciális keresésekre, vagy a Hegymélyi keltetőre!
Mikor bejelentem, hogy kijátszom egy lapot, ki kell számolnom annak költségét, majd ki is kell azt fizetnem. Már a kiszámításánál figyelembe kell vennem, hogy a lapom aktívan vagy passzívan fog játékba érkezni. Itt a sikeres kijátszás még a kanyarban sincs. Ráadásul vannak lapok, amelyek csak akkor repülnek, ha úgy döntök, (erre később visszatérek).
Látható, hogy alapvetően hibás a gondolat, ami kijátszáskori automatikus képességként tekint a repülésre, mivel valójában nem az. Egy tárgy - főszabály szerint - aktívan kerül játékba, egy szörny pedig - szintén főszabály szerint - passzívan. De bármilyen lapra kerülhet olyan szöveg, ami ezt a főszabályt felülírja.
A Boadhun kincsesláda szövegének első sorát senki sem tekinti kijátszáskori képességnek, hiszen ez csak megmagyarázza, hogy hogyan kell használni a lapot. Ha a repülést a lények és építmények esetében egyfajta kivételnek tekintjük, akkor ugyanígy kellene tekinteni rájuk is. Ez egy a lap használatához fűzött magyarázat. Ha egy lény repül, akkor megmutatja, hogy a főszabálytól eltérően ezt a lényt nem passzívan, hanem aktívan kell játékba tenni.
Ez a megoldás számos kérdést megválaszol, ugyanakkor új kérdéseket is felvet. Ha nem tekintjük képességnek, akkor nem is lehet letiltani, ellopni vagy lemásolni sem.
A repülés másik jellemzője állandóan működő képességjegyeket mutat. Erre utal a fent hivatkozott faq is. De vajon tényleg állandóan működő képesség? Persze hogy az, ha végiggondoljuk. Egy madárnak az a képessége, hogy tud repülni, az egy képesség. A HKK szabályrendszerében azonban erre nem biztos, hogy szükség van, hiszen ez a fenti kijelentéssel azonnal egy markáns ellentmondást szülne. Egy a lap használatához fűzött magyarázat, ami mégiscsak állandóan működő képesség?
Persze mondhatjuk azt is, hogy a repülés egy állandóan működő képesség, amely egyúttal azt is jelenti, hogy a lap aktívan kerül játékba. Ez esetben egy marék faq-t és kérdezz-felelek-et változatlanul hagyhatunk. Ugyanakkor a törekvéseink az egyszerűsítés felé tolnak minket, ezért kerestem más megoldást.
Van egy másik ikon, ami ugyanúgy viselkedik, mint a repülés. Lapok hivatkoznak rá, egyedi helyen van a keretben, és mégsem képesség. Ez pedig az
h
H
ikon.
Ha a repülésre is úgy tekintünk, mint a lapok egy olyan csoportjára, amelyek el vannak látva ezzel az ikonnal, azaz a repülést nem tekintjük speciális képességnek, akkor jelentősen egyszerűbb az életünk.
Az sem okoz gondot, hogyha csak a döntésünk szerint kapja meg ezt az ikont a lap, hiszen ha kijátszáskor úgy döntünk, hogy megkapja, akkor onnantól úgy kell tekinteni, hogy rajta van; ha meg úgy döntünk, hogy ne kapja meg, akkor nem lesz rajta. (Az ilyen lapok egyébként alapból nem rendelkeznek
ä
Ä
ikonnal.)
Szóval én a repülést teljes egészében az
h
H
ikonnal venném egy kalap alá. Eltörölném, hogy kijátszáskori és/vagy állandóan működő képességként tekintsünk rá. A lapok egy csoportjának jelölésére szolgáló ikonnak tekinteném, aminek a jelentése, hogy a lap aktívan kerül játékba.
Ti mit gondoltok minderről?
Jancsár János
(Eddig 9071x nézték meg.)
Létrehozás:
2021. június 25.
Utolsó frissítés:
2021. június 25.
Az oldal korábbi verziójának megtekintése