Semleges jellemű lapok

Az elemzéshez a már jól ismert értékelési keretrendszert használjuk: a lapokat 1-től 10-ig pontozzuk, az alábbi kiegészített szempontok szerint:
10 pont – A kiegészítő szupersztárja.
9 pont – Nagyon erős versenylap.
8 pont – A saját paklijába kötelező darab, de más paklikban is felbukkanhat.
7 pont – Jó lap, nem feltétlenül miatta fogunk meccseket nyerni, de még bőven használható.
6 pont – Nem kifejezetten nagy szám, de speciális formátumokon előtérbe kerülhet, koncepciójában kiegészítő jellegű lapként működhet.
5 pont – Nem túl erős lap, a saját paklijában is már csak erősen korlátozott formátumokon tudjuk elképzelni; valamint azok a lapokat is ide tartoznak, amiket csak bontott környezetben tudunk elképzelni, de ott prémium lapok lehetnek.
4 pont – Épített paklis környezetben gyenge, frissen bontott és válogatós versenyeken viszont az erősebbek közé tartozik.
3 pont – Bontott környezetben még használható, máshol már gyenge lap.

Fairlight
A Mester büntetése (6) Eddigi tapasztalataim alapján Edharati, a bűbájmester egy olyan koncepció, amely képes a gyors terülésre, így a háló képessége számunkra sokszor inkább zavaró – még akkor is, ha a követőnk ezt ideiglenesen ki tudja kapcsolni. Ez egy érdekes lehetőség, mert az ellenfél körében már újra működni fog.
Viszont a másik probléma, hogy az előkészítő fázisunkban nekünk is meg kell mutatnunk a kezünket – még ha nem is sebződünk miatta –, nem csak az ellenfelünknek. Ráadásul a tesztelések során gyakran előfordult, hogy az ellenfél kezében mindössze 1–2 lap volt, így a lap hatékonysága sokszor kérdéses.
Cserébe gyakran csak 1 varázspontba kerül, azonnal visszaadja magát, és nehéz megoldani, így mindenképpen érdemes vele bátran kísérletezni.

A szkarabeuszok átka (7) Hiánypótló lap az előbb említett koncepcióban: végre a bűbájalapú leszedés is lefedett funkció. Ugyanúgy képes akár 1 varázspontért megérkezni, a játék elején pedig ÉP áldozásból is rendet tud tenni az asztalon – ráadásul mindezt körönként, az oltalma mögé bújva teszi.

Abarrun közbeszól (7) Személyes tapasztalatom alapján ez nem egy kifejezetten hiánypótló lap, de ettől függetlenül a különböző épületes paklikban, illetve a teknősök mellett is érdemes lehet kipróbálni. Ha az első évében más formátumokon esetleg nem is jut majd szerephez, a korlátozottabb formátumokon - például Tiltott Mágián - bizonyára találkozni fogunk vele.
Sőt, akár az anti-mágiás Régi szép idők is erősödhet általa.

Drakolder negátor (8) A Drakolder negátor és a Drakolder provokátor még a lapkeresőben is egymás után szerepelnek, így egy képernyőn könnyedén összehasonlíthatjuk őket. Az akkori lapelemzésben Szabó András 8 pontot ajánlott meg a Drakolder provokátornak, és ezt a pontszámot én is szívesen megadom a Drakolder negátornak.
Legolcsóbb esetben mindössze 1 varázspontért érkezik a Drakolder negátor is, ám lényeges különbség, hogy nála a jelzőket le is kell venni a lapokról. Ez azonban inkább előnyt, mint hátrányt jelent, hiszen az ellenfél jelzőit is kezelhetjük vele.
Egyik lap sem drágítható, viszont a Drakolder negátornak védelme is van, ami különösen erős annak fényében, hogy akár 1 varázspontért is megérkezhet - így valószínűleg csak drágábban lehet majd megakadályozni, ha egyáltalán lehetséges.
A semlegesítése ugyan gyengébb, hiszen „csak” nem Fairlight lapot tud megfogni - márpedig ez versenyszín lesz -, még tesztelésen is előfordult, hogy beragadt. Ha viszont nem semlegesít, akkor leszed egy lapot, vagy ha épp azt sem tud, akkor elhúzhatjuk, tehát valamilyen értéket szinte mindig ad.
Összességében én a Drakolder negátort erősebbnek érzem, és úgy gondolom, hogy a kiegészítő pakliba száműzi a Drakolder provokátort. Más paklik kiegészítőjében pedig inkább ő fog helyet kapni.
Ugyanakkor nem vagyok biztos benne, hogy alapból bármelyik más koncepció játszani fogja, így marad a megegyező pontszám.

Drakolder villám (8) Rögvest itt van még egy reakció, amely nem Fairlight lapot akadályoz meg - így talán még jobban érzékelhető, miért számít ez jelentős hátránynak. Ráadásul alternatív kijátszási módja sincs, így például ha két ugyanolyan koncepció ül egymással szemben, az kerülhet bajba, aki többet húz belőle.
A Varázsdimenzió kiegészítőben megjelent Zu’lit volt az előhírnöke annak, hogy Zu’lit familiárisa idővel visszatérhet a versenyasztalokra. Lassan, de biztosan kap annyi erősítést, hogy ez végre jövőre valósággá is válhasson.
[Baki Dani]: “Tapasztaljátok, ha eddig még nem tapasztaltátok, hogy a saját színét nem fogó lapcounterek nagyon durván be tudnak sülni, és nem egy meccs fog elmenni amiatt, mert a Mösze torándó vagy a fent említett drakolder reakciók egyszerűen képtelenek lesznek funkcionálni. Velem versenyen és tesztelésen is rengetegszer előfordult már. Szóval habár ez a drakolder csomag tényleg nagyon erős, lényegében önmagát tudja balancolni, mert ha mindenki ezekhez nyúl, akkor hirtelen a jó pakli egy mocskos brick egylet lesz. Nagyon fontos pakliépítési szabály is lesz ez a jövőben, ne csak ilyen reakcióink legyenek.”

Ewgbert manakifordítása (9) A drágító szabálylapok ezt a lapot sem fogják megköszönni - bár legalább ők is használhatják a saját paklijukban. Az ereje a tesztelés végére érett be, hiszen eleinte a reakció altípusú varázslatokat még nem olcsóbbította.
Így viszont jó eséllyel minden olyan pakliba be fog férni, amelyik játssza a színét: ha alapból nem is, a kiegészítő pakliban szinte biztosan helyet kap.

Felejtő bűbáj (9) Önmagában csak 8 pontot érdemelne, mert elsősorban Edharati, a bűbájmester mellett lesz bérelt helye. Viszont, ha visszaemlékeztek az előző részre, akkor bizony bemutatásra került az Álommező és a Buborék is – vagyis vannak még olyan koncepciók, ahol akár a magasabb költségű lapokat is el fogja tudni csípni.
Emellett 2 körre meg tud oldani egy lapot, és az előző változatával ellentétben most már másik bűbájt is feláldozhatunk a képessége költségeként (például a Buborékot), így akár ugyanabban a körben újra is használhatjuk.

Ifjú Dorka (6) Ti is hallottátok? Vác felől szitkozódást visz a szél… Ifjú Dorka ugyanis fürgén kiugrik a kezünkből, ha az ellenfelünk a gyűjtőjéből játszana ki lapot, és ha az adott lap asztalon maradó típusú, akkor azt akár rögvest a Semmibe is küldheti.
Hogy emiatt hány kiegészítő pakliba fog beférni, az nagyban függ attól, mennyire lesznek játszottak a gyűjtőgenerálásra építő koncepciók. Az év végén esedékes rotáció azonban elég érzékenyen érinti ezeket a paklikat, így régi fényük bizony megkopóban van.
Ám akadnak más feltámadó lények is: például egy Vízfőnixet sem rossz érzés vele megoldani.

Katana (3) Bizonyára már tudjátok, hogy a Gárdakapitány újra megjelenik – életlen kardját és törött pajzsát pedig két katanára cserélte. Ennek megfelelően egy kicsit erősebb is lett: nagyobbat üt és véd. Ugyanakkor a két lapot már csak kör végén adja, így játékosként nem feltétlen örülünk ennek a változásnak.
Frissen bontott és válogatós versenyeken is beférhet a pakliba az utolsó lapok között, hiszen olcsón visszaadja a lapot, és még meg is erősíti egy kicsit az egyik lényünket.

Mennydörgő drakolder (9) Előző verziójához képest valamelyest nőtt a költsége, cserébe egy kicsit nagyobb testet kapott, és eggyel nagyobbat tud lőni – ráadásul már tetszőleges célpontba, nem csak játékosba, így leszedésként is funkcionálhat.
Az ikonjainak száma változatlan maradt, viszont a KF ikon kivezetésével védekezésből is kijátszhatóvá vált. Ez pedig komoly erősítés: a Napúthoz hasonlóan a Mennydörgő drakoldert sem szükséges feláldozni, így komoly problémát okozhat annak, aki kezdő játékosként úgy dönt, hogy már az első körében lapot játszana ki.

Ősöreg Dorka (9) Ifjú Dorkaként még fürgén kipattant, hogy megállítsa a feltámadó lények ámokfutását, de a kor utolérte. Bár hajlott háta miatt már nem olyan fürge, mint egykoron, bölcsessége révén még erősebbé vált – a Kreatív termikek pedig csak szeretnének olyan szintűek lenni, mint Ősöreg Dorka.
Lehetséges, hogy egy kissé túlzó a magas pontszám, és egy másik versenykörnyezetben az Ifjú Dorka és az Ősöreg Dorka akár felcserélhető értékelést kaphatna. A jelenlegi – és a jövő évben várható – versenykörnyezetben azonban utóbbi lesz az, amely szinte minden kiegészítő pakliban helyet fog kapni.
[Baki Dani]: “Abszolút nem túlzó a pontszám, a jelenleg is közkedvelt Őrjöngő rém ennél jóval gyengébb. Rossz hír ez a Korlátozást kedvelőknek, akik azt hitték, fellélegezhet kedvenc narancslapjuk a Kreatív termik rotáció után. Egy 5/5 ös 2 izmos lény sokkal nagyobb fejfájást fog okozni, mint hőn szeretett termikünk. A nyáron jövő, régen közkedvelt követő is megsínyli szegény öreg hölgy kiadását.”

Semleges pegazus (4) Frissen bontott és válogatós versenyeken biztosan találkozni fogunk vele, és egészen biztos az is, hogy mindig okoz majd valakinek bosszúságot. Ha van a kezünkben olyan színű lap, mint amilyet az ellenfelünk kijátszott, akkor ő akad ki; ha nincs, akkor mi fogunk.
Egyáltalán nem lepne meg, ha valakinek a versenygyőzelméhez nagyban hozzájárulna az, hogy mindig épp a megfelelő színű lapot húzza fel mellé.

Szörnyvadász hajó (7) A költsége miatt szinte kizárólag Asz-phalt, a megbízható mellett használható, de erősen kérdéses, hogy akarjuk-e egyáltalán használni. Még egy Szellemszolga mellett is szükségünk van mellé egy másik építőre vagy valamiféle plusz erőforrásra, ráadásul a képességének költségeként lapot is kell áldoznunk.
A képessége ugyanakkor egyáltalán nem rossz: életkioltós Semmibe lövés és gyűjtőből visszavétel - ez önmagában értékes csomag. Ha pedig az ellenfelünk mégis megoldja (vagy a képességéhez önmagát áldoztuk), akkor jelenésre még meg is foghatunk vele egy nem lény lapot.
Esetleg... gondolkodott már valaki gyűjtőgeneráló hajó koncepcióban?

Villámmanó (5) A Semleges pegazushoz hasonlóan ez a lap is elsősorban frissen bontott és válogatós versenyeken fog felbukkanni – de ott szinte biztosan. Minket viszont aligha fog felbosszantani a Villámmanó: ha épp nincs mit leszednünk, akkor egyszerűen húzunk egy lapot, és kapunk mellé egy egészen egészséges méretű lényt.
Válogatós formátumon pedig könnyen elképzelhető, hogy nem is kell választanunk, hanem egyszerre küldhetünk lapot a gyűjtőbe és húzhatunk is egyet.
Ez pedig bizony nagyon jó üzlet.

Zarknod gyermeke (4) Aki arra tippelt, hogy ezt a lapot is úgy kezdem majd, hogy „frissen bontott és válogatós versenyeken...” - nos, igen, ugorjuk is át ezt a részt.
Sokkal izgalmasabb elgondolkodni azon, hogyha egy színben már három olyan gyakori lap is van, amely kiemelkedően erős a válogatós formátumom, akkor vajon érdemes-e emiatt az egyik színünknek a Fairlightot választani?
Vagy épp ellenkezőleg: mivel mindenki így gondolkodik, és egymás elől fogjuk elhappolni a jó lapokat, talán jobban járunk, ha egy másik színre váltunk?
Ha pedig egyszerre kapjuk kézhez a Semleges pegazust, a Villámmanót és a Zarknod gyermekét, melyiket vegyük ki először?
Sheran
A pókok nagyasszonya (7) Ha összeállna egy tisztességes mérgező koncepció, akkor akár magasabb pontszámot is kaphatna – így viszont legfeljebb az elfekhez férne be, csakhogy a színe miatt még oda sem igazán illik.
Ez azonban nem von le a lap erejéből: körönként kereshetünk vele, és az első keresés után akár 2 izomjelzőt is kaphat, ami meglepően gyorsan veszélyessé teheti. Még ha önmagában nem is lesz elég ahhoz, hogy a mérgező koncepciót valódi versenypaklivá formálja, arra biztosan tökéletes, hogy ráirányítsa a figyelmet erre a lehetőségre is.
[Baki Dani]: “Abszolút egyetértek, sajnos, ahogy láttátok, az elfek alapvetően egy hálós koncepció, oda pedig egy védelem nélküli nem kijátszásra működő lap nem igazán tud beférni, de ez tényleg nem von le az erejéből: körönként keres, izmos, üt, Ulkor és Jégcsap ellen védett, kreatív emberek akár összerakhatnak mérgezős koncepciót elf epikussal is, hiszen ne felejtsük, kedvenc Természet őrünk is elf :)”

A szabadság hírnöke (7) Szívem szerint magasabb pontszámot adnék ennek a lapnak, mert számomra az egyik személyes kedvenc. Ha valaha lesz olyan versenyerős koncepció, amely hálós környezetre épít, annak egyik kulcslapja bizony A szabadság hírnöke lesz. Én egészen biztosan azon leszek, hogy ezt a paklit összerakjam... de sajnos (?) egyelőre (?) a lapkészlet még nem teszi ezt lehetővé.
Ha azonban egyszer megszületik a versenyerős hálós koncepció, akkor nagy valószínűséggel a kiegészítő paklikban is gyakran fel fog majd bukkanni.

Alkimista teknős (8) Szeretem ezt a lapot is, mert érdekes kombinációkat lehet vele összehozni. Például az §° képességének feláldozhatjuk az Édesvízi teknőst, amit a pP képességével azonnal vissza is vehetünk a gyűjtőből - és már játszhatjuk is ki újra.
Egyetlen szépséghibája, hogy semmilyen védelme sincs, így nem hiszem, hogy más koncepciókban gyakran látni fogjuk. Az idén búcsúzó teknősök helyett azonban minőségi pótlás, és összességében még erősebbé teszi a páncéloshátúakat.

Darázsfészek (6) Nem vagyok benne biztos, hogy ez a lap érdemben hozzájárul ahhoz, hogy végre összeálljon egy tisztességes mérgező koncepció. Ha azonban egyszer mégis megszületik egy ilyen pakli, akkor ez a lap kiegészítő szerepben helyet kaphat majd - bár az, hogy drágítható, némileg ezt is megkérdőjelezi.
Frissen bontott és válogatós formátumon sem fogjuk különösebben kedvelni, mert egyszerűen nincs elegendő lap, amely megfelelően megtámogatná.

Füstbement terv (10) A kiegészítő egyik legszebb illusztrációja, de nem ezért kapja a maximális pontszámot. Szinte biztosan ott lesz minden olyan pakliban, amely Sheran színt játszik - nem csak a teknős etnikumot emeli a legerősebb koncepciók közé. Természetesen mellettük lesz a leghatékonyabb, hiszen anti-mágiás környezetben jóval nehezebb reagálni rá, míg más koncepciókban leginkább a reakciódrágítására támaszkodhat.Ha pedig létrejön, rögtön két lapot is a Semmibe küldhetünk vele, és mintegy mellékesen megszakítja a kört is. Ezt a lapot bizony sokan fogják még szidni, és csak némi vigasz, hogy sikeres kijátszása után maga is a Semmibe kerül - mert hát, képzeljétek el, mi lenne, ha a Tarrgeth még vissza is vehetné!
[Baki Dani]: “Én ezt a lapot kevésbé érzem 10 pontosnak, nem rossz zsuga, de költsége vastag, természetesen két lapot Semmibe lőni és kört szakítani jó buli, de itt már valszeg úgy szedsz le 2 lapot, hogy legalább az egyik megcsinálta amit akar és amiért kitették, ha nem, akkor valószínűleg 1 lapot szed le és kört szakít, ez 2 manáért közepes. Teknős pakliba hasonló spoton van nekem a Gruk’tarral, ősmágia és reakciódrágítás. Igaz, az csak 1 lapot szed le a Semmibe, de tud húzni is, ha a gárdistával kisemmized. Egy tempósabb teki deckbe biztosan az orkot tenném, de ha kontrollosabbra rakod össze - amit meg fogsz tudni tenni, mert nagyon jó utánpótlása érkezik - akkor elképzelhető, hogy játszod ezt. Tarrgethbe és Életenergia + Harangmesterbe jól működhet (igen, visszatér a nem is olyan régen látott koncepció) Számomra ő 8 pont.

Gemina mérgező tisztása (5) Ez sem az a lap, amelyre egy tisztességes mérgező koncepció felépítéséhez szükség lenne, viszont frissen bontott és válogatós versenyeken már jóval érdekesebb darab, mint a Darázsfészek.
Egyrészt rögtön visszaadja a lapot, késleltetve pedig egy lényt is megoldhatunk vele. A § képességével ráadásul bekapcsolhatjuk a §¨ képességét, vagy tetszés szerint eltávolíthatunk vele egy élet- vagy izomjelzőt.
Ha pedig sikerül szereznünk mellé egy Fekete özvegyet, akkor többé-kevésbé garantálhatjuk, hogy körönként kapjunk még egyet.

Genpőc trükkje (7) Viszonylag magas pontszámot kap, mert egyrészt Estelle, a kedvencgyűjtő mellé szinte kötelező darab, másrészt Tiltott Mágia formátumon is el tudom képzelni, hogy kellemetlenségeket okozzon.
Frissen bontott versenyen kevésbé jelentős, de válogatós formátumon kifejezetten jó kiegészítő lapként funkcionálhat - különösen akkor, ha az ellenfelünk kiszedte az összes ritka lapot, és szeretnénk egy kis bosszúságot okozni neki.
Egyébként annyira erős ez a lehetőség, hogy akár az ellenfelünk teljes kezét is le tudja dobatni, úgyhogy egyáltalán nem lepne meg, ha épp emiatt kezdenének el a játékosok kísérletezni azzal, hogyan lehetne csúcsra járatni ezt a lapot.

Idéző teknős (9) Amiatt kap eggyel magasabb pontszámot az Alkimista teknőshöz képest, mert ezt a lapot Zarknod börtönében is el tudom képzelni. Ehhez nagyban hozzájárul, hogy 1 varázsponttal olcsóbban érkezik, és ha már van elegendő erőforrásunk, a szituációhoz igazítva akár eldobathatunk egy varázslatot is – például egy potenciális leszedést.
Tesztelésen sokáig korlátozva volt, hogy mekkora költségű lapot kereshet, de így lényegében csak 1–2 releváns célpontja maradt. Ezért végül eltöröltük a korlátozást, hogy a lap szélesebb körben használható legyen.
Így arra is megnyílt a lehetőség, hogy kikeresse az Alkimista teknőst, amelynek később feláldozhatjuk az Idéző teknőst, majd újra kijátszhatjuk…Szóval igen: ahogy már írtam, az Alkimista teknős rengeteg kombinációs lehetőséget nyit meg a teknősök számára. Szerintem jövőre is játszani fogom őket. 😉

Jégkornis (9) A Füstbement tervvel együtt szinte biztosan ott lesz minden olyan pakliban, amely Sheran színt játszik, és ez a két lap együtt már önmagában is elég erős érv amellett, hogy bizony érdemes ezt a színt választani.
Érdekes helyzeteket tud teremteni a rotáció: volt idő, amikor kifejezetten nehéz volt az általános varázslatokat megfogni, most azonban ezen is segít a Jégkornis. Elődjéhez hasonlóan szinte soha nem érkezik rossz ütemben, ugyanis, ha a játék későbbi szakaszában már nincs szükségünk semlegesítésre, egyszerűen arra is használhatjuk, hogy két lappal megajándékozzon minket.
A multifunkcionális kiegészítő lapok mellett én bizony a multifunkcionális reakciókat is nagyon kedvelem.
[Baki Dani]: “Ebben viszont abszolút egyetértünk, ezt minden Sherant használó pakliba jó szájízzel teszem, a teszt versenyre is pegazus epikust raktam, aminek alap lapja volt ez a ló is. Nagy öröm látni, hogy szinte minden etnikum megfelelő mennyiségű és minőségű utánpótlást kap a 2026-os évben, így (reményeim szerint) egy nagyon színes metát tud eredményezni. Játsszátok ezt a lovat, nagyon jó!

Korallkastély (5) Szerintem Tiltott Mágia versenyen sem fogjuk látni, de legalább kapott altípust, így a Veszélyes faj formátumokon még számításba jöhet.
Frissen bontott és válogatós formátumon azonban jobb választás, mint a Darázsfészek, hiszen legalább visszaadja a lapot, és az egyik képességét mindenféle feltétel nélkül használhatjuk.
[Baki Dani]: “Én előszeretettel használtam teknős pakliba hagyományos teszt formátumra is, már-már a régi idők kombinációját idézi, idéző teknős 2 helyett 1 manáért követő miatt, keres egy ilyet, vissza kéred az olcsóbbítást, és nyomod ki ezt a jól szituált és gyönyörűen illusztrált kastélyt az idéző építésével.
Ez olyan tempó előnyt tud adni, amivel könnyen ráborítjuk az asztalt akár a játék korai fázisában is ellenfelünkre. A Teknős szigetőr is kikeresi, és nyomja a kis tempót. Jó lap ez, ha hagyin 2026-ba nem ér oda TM -en biztosan látni fogjuk, szerintem.


Korhadás (4) A frissen bontott és válogatós formátumokra készült leszedés, amely ráadásul még erősebb is lett, mint a korábbi kiegészítők hasonló funkciójú lapjai. Ugyanis, ha éppen nincs szükségünk leszedésre, akkor egész egyszerűen elhúzhatjuk.
Ezeken a formátumokon ráadásul a jelzők értéke is sokkal nagyobb, és ettől is meg tud szabadítani minket. Használhatjuk akár saját lapjaink megmentésére, akár az ellenfél helyzetének gyengítésére – sőt, sokszor egyszerre mindkettőre.

Lestinoh, a teknős legenda (7) Csak a teknősök között fogjuk látni, de hogy mely formátumokon és milyen gyakran, abban egyelőre bizonytalan vagyok. A tesztelés során ennek a lapnak több verziója is kipróbálásra került: leginkább az §° képességének költsége változott, illetve az, hogy hány teknős kapja meg az izomjelzőket.
A mostani változat kiegyensúlyozottnak tűnik: akár már az első körben is megérkezhet, bár ekkor még valószínűleg csak önmagának fogja adni az izomjelzőt. Az állandó képessége is kellően bosszantó tud lenni – legalábbis addig, amíg ellenfelünknek van varázslata, mert egy idő után ez a hatása elveszíti a jelentőségét.
Összességében maga a lap egész jó; számomra inkább az a kérdés, hogy valóban szüksége van-e a koncepciónak erre a lapra, vagy megvan nélküle is.

Mágiatörő barlang (6) Szerintem Tiltott Mágia formátumon megfontolandó, hogy pakliba tegyük, de a koncepció várhatóan annyira erős lesz, hogy nem vagyok benne biztos, jut-e ennek a lapnak valódi szerep.
Válogatós formátumon viszont izgalmas lehetőségeket kínálhat, ha érkezik még elég anti-mágiás lap – bár a költsége miatt jól át kell gondolni, hogy hány darabot szeretnénk használni belőle.
[Baki Dani]: “Őt viszont tolnám személyszerint, hagyin is 3 darabot fixen (teki epikusba), rengeteg zsz költségű teknős van, és Süllyedő hajó és stb. ez nagyon jó tempót biztosít, dobat vagy húz. Arról ne feledkezzünk meg, hogyha fent marad, a következő körben is dolgozik. A fenn említett alkímista teknősnek is szívesen bedobom 1 VP-ért, ha megköveteli a helyzet. Ez egy igazán erős multifunkcionális zsz, ami elindítja a tempódat.

Méregcsapás (7) A gyakran emlegetett „tisztességes mérgező koncepció” egyik használható lapja lehet, de különösen a frissen bontott és válogatós formátumokon fogjuk igazán kedvelni.
Ezeken a formátumokon minden reakciót meg kell becsülni, ez a lap pedig ráadásul képes arra is, hogy késleltetve megoldja ellenfelünk egyik lényét. Ha pedig ellenfelünk hasonló módon járt el, akár meg is menthetjük vele a sajátunkat.

Óriáslajhár (6) Engem kifejezetten elgondolkodtatott ez a lap, mert alapvetően nem vagyok kontrolljátékos, így mindig örülök, ha felbukkannak alternatív lehetőségek. Szerintem azonban nem lett kellően erős ahhoz, hogy valódi alternatívát nyújtson, viszont a korlátozottabb formátumokon előtérbe kerülhet, más - erősebb - lapok támogatójaként. Hagyományos környezetben úgy érzem, a drágítása meglepően ritkán fog igazán hatékonynak bizonyulni.
Frissen bontott formátumon kevésbé működik - sokkal nehezebb úgy építkezni, hogy minket ne zavarjon -, válogatós versenyen viszont kifejezetten érdekes pakliépítési lehetőséget ad a kezünkbe. Egyszer biztosan ki fogom próbálni.

Teknős gárdista (8) Néha nem egyszerű a pontozás. Eredetileg 7 pontot kapott az Alkímista teknős, és ennyit szántam ennek a lapnak is, hiszen egyiküket sem igazán tudom a teknős etnikumon kívül más pakliban elképzelni. Csakhogy így Lestinoh, a teknős legenda szintjére kerültek volna, viszont az a lap biztosan nem fog más koncepciókban helyet kapni, ezeknek a lapoknak viszont van rá esélyük, és összességében erősebbek a képességeik is. Így végső soron az Idéző teknős is eggyel magasabb pontszámot kapott.
Elődjéhez képest érdekes változáson esett át, és szerintem így még jobb is lett, mint korábban volt – bár időnként előfordulhat, hogy pont egy olyan laphoz segítjük hozzá az ellenfelünket, amit inkább elkerültünk volna. Emellett kapott egy hasznos §¨ képességet is: egy időben a semmizés hiánycikk volt, de ebben a kiegészítőben már több lap is hatékonyan ellátja ezt a szerepet.
Egyébként érdemes megnézni a lapkeresőben mindhárom változatát, és megfigyelni, hogyan változott az illusztráció. Egy kis érdekesség.
[Baki Dani]: “Ő emeli más szintre Gruk’tart a teknős pakliba, borzasztóan erős a §¨ semmizése, mivel nem csak ellenfelünket tudjuk vele szivatni, hanem az ork kisemmizésével lapot is tudunk kapni. Használjátok őket együtt, jó lesz nektek!

Toxikus spóra (4) Épített környezetben nem fogunk vele találkozni, de már csak az anti-blokkolás képessége miatt is megérdemli ezt a pontszámot, hiszen ez az egyetlen lap a kiegészítőben, amely ilyen tulajdonsággal rendelkezik.
Ráadásul frissen bontott és válogatós formátumokon nem csak emiatt lesz hasznos: a pP képessége kifejezetten zavaró tud lenni. Kezdésként az általa kiosztott méregjelzőket akár szét is oszthatja, így két kisebb ÉP-jű lénnyel is végezhet egyszerre, később pedig megvédheti a saját lapjainkat a káros jelzőktől, vagy épp elkérhetjük vele az ellenfél számunkra kedvező jelzőit.

Víztisztító teknős (8) Akiknek a teknősök a kedvenc etnikuma, azoknak bizony egy szava sem lehet. A Teknős felderítő és Vén Doemon után kaptak még egy semlegesítést, amely ráadásul körönként további varázslatokat is meg tud akadályozni. Igaz, ennek a költsége időnként elég borsos lesz – sokszor valódi döntési helyzetet teremt, hogy hagyjuk-e létrejönni az adott varázslatot, vagy inkább feláldozunk egy teknőst.
Persze, ha korábban a Teknős felderítővel már elkaptunk egy lényt, akkor könnyű a döntés: azt bizony gondolkodás nélkül beáldozzuk.
Tharr
Az óriások fájdalma (8) Elsősorban az óriások között fogja megmutatni az igazi erejét, mert ott gyakran még lapot is megfoghat, és bár kissé körülményesen, de végül visszaadja mind a befektetett varázspontot, mind a lapot.

Császári gálya (6) A hajó altípust még nem érintette a rotáció, így jelenleg túlkínálat van belőlük. Ennek a túlkínálatnak lesz sajnos az egyik áldozata a Császári gálya is, és a későbbiekben sem látom valószínűnek, hogy igazán beérjen.
Bár elsőre jól hangzik, hogy körönként képes megakadályozni egy nem lény lapot, a gyakorlatban ez már kevésbé vonzó, hiszen ehhez nekünk is fel kell áldoznunk az egyik lapunkat. A nem lény lapok jelentős része ráadásul varázslat, így, ha anti-mágiás koncepcióba próbálnánk beilleszteni, pont emiatt bizonyulna kevésbé hasznosnak.

Daes Mo’ran tutaja (5) Költsége miatt frissen bontott és válogatós versenyeken elég kicsi a valószínűsége, hogy bevállaljuk, pedig a gyűjtőből visszavétel az egyik legerősebb képesség a játékban - feltéve, hogy van mit visszavenni. A képesség ereje nagyban függ attól, milyen lapok kerültek addig a gyűjtőnkbe, így előfordulhat, hogy egy egyszerű laphúzásnak jobban örülnénk.
Épített környezetben szintén a költsége okozza a fő problémát: gyakorlatilag csak Asz-phalt, a megbízható mellett vállalható be, de éppen a hajók túlkínálata miatt aligha lesz rá szükség. A kiegészítő pakliba viszont el tudom képzelni - például az ellenfél Átkozott követőt hozott, akkor ezzel a lappal megtermelhetjük a Szellemszolgánkat.

Emberevő óriás (6) A sokadik óriás, amely viszonylag drágán ugyan, de képes semlegesíteni – kíváncsi vagyok, egyszer ténylegesen összeáll-e ez egy versenyerős koncepcióvá.
Nem is olyan régen volt egy időszaka a játéknak, amikor A kalandozók védőszentje volt a legnépszerűbb pakli, és akkor számos kiegészítő pakliba bekerült az Emberevő. Az Emberevő óriásnak is hasonló szerepet látok: önmagában talán kevés, de adott környezetben sok kellemetlenséget tud okozni.

Gárdakapitány (9) Lehetséges, hogy a régi dicsfénye miatt kapott végül eggyel magasabb pontszámot a kelleténél, de szerintem így is sokat fogjuk látni, annak ellenére, hogy immár legalább 1 varázspontot mindenképpen költenünk kell a kijátszására.
Megőrizte ugyanakkor a multifunkcionalitását, és a Jégkornishoz hasonlóan szükség esetén el is húzhatjuk, ráadásul ekkor egy nagy ütőlényt is kapunk.
[Baki Dani]: “Akik eddig várták a kobudera kaller felvirágzását, annak jó hírem van, 100%-ban versenyerősre összerakható ezután a kieg után ez a fajta etnikum pakli is.”

Goblin logisztikus (9) A Gigászok megjelenésekor a Gileak nagyúr 10 pontot kapott, és a Goblin logisztikushoz lett hasonlítva. Bár azóta csak fél év telt el, mégsem futott be akkora karriert, mint amekkorát sokan vártak - pedig papíron erősebb is: van saját olcsóbbító követője, eggyel nagyobb költségű lapot is kereshet, és nem is korlátozza semmi a célpontokat. Ráadásul kapott egy Y képességet, és még fel is áldozható, ha a helyzet úgy kívánja.
A Goblin logisztikus mellett ugyan szól, hogy a gyűjtőből is vissza tud venni egy lapot, de ez önmagában még nem elég ahhoz, hogy azonos pontszámot kapjon. Ettől függetlenül gyakran fogjuk látni a versenyasztalokon és valljuk be, ezt az illusztrációt bizony szívesen nézegeti majd mindenki.
[Baki Dani]: “Ennek a lapnak nagy erőssége, hogy a Süllyedő hajó a metában van. Az esetek 90%-ban, ha nem börtön bilincs ellen játszunk, azt szeretném az asztalra tenni, miután kikerestem. Nagy negatívuma a lapnak, hogy mint azt észrevette mindenki, borzasztóan felmentek az átlagköltségek, jövőre még van 2-3 szett 1 manás lap (Vízfőnix, Az expedíció vezetője, Süllyedő hajó), de ha ezek is eltávoznak, ez a kis keresés igencsak meg fogja kérni az árát, ha valami igazán jót akarunk keresni.”

Gyors ütés (4) A frissen bontott és válogatós versenyek egyik meglepetéslapja lesz - legalábbis eleinte. Később már sokan úgy fogunk számolni, hogy „ezt a sebzést akár be is engedhetném... de mi van, ha a kezében van a Gyors ütés?”
Ez persze semmit sem von le a lap erejéből, hiszen kifejezetten idegesítő, amikor egy lapot körbe kell játszanunk. Ráadásul van egy másik funkciója is: ha úgy döntünk, inkább leszednénk a támadónak kijelölt lényt, nehogy nagyobb baj legyen… nos, akkor pont ezt fogja megakadályozni.
Legalább annyival vigasztalódhatunk, hogy a lény nem fog duplán ütni.

Káoszgoblin (10) Már a tesztelés során is rengeteg pakliban láttam felbukkanni - még a Semleges csatamezőbe is bekerült, és bizony elgondolkodtató, hogy rögtön kivegyük-e onnan, amikor szembejön velünk...
Ha ugyanis ellenfelünk kezdeni tud, akár a 2. körben megérkezhet, és bár ma már az idézésünket is használhatjuk oltalmas lapok megoldására, előfordulhat, hogy épp nincs ott az a néhány szettnyi megfelelő lap a kezünkben... és akkor bizony a kezünk jelentős részének búcsút is inthetünk.
Ha esetleg eddig nem értettétek volna, miért értékeltem Ősöreg Dorkát olyan nagyra, akkor itt a válasz.

Kőóriás (7) Kizárólag egyetlen pakliban fogjuk látni, de ott bizony remek szolgálatot tesz majd: ha arra van szükség, leolcsóbbítja a következő óriásunkat, és a lapot kör végén vissza is kapjuk. Ha pedig egy másik óriást dobunk el, akkor akár ő maga érkezhet olcsóbban, hogy kezelje az ellenfél asztalát és közben megvédje a sajátunkat.
Ráadásul kézből eldobáskor már nem csak egy kör végi lapot kapunk vissza - egy Semmizés: 1 is jár mellé, hogy okozzon még egy kis extra bosszúságot.

Maghasítás (5) Eddig nem sok érv szólt amellett, hogy válogatós versenyeken a Tharr színt válasszuk, de a Maghasítás éppen egy ilyen lap. Első ránézésre borsos a költsége, de ma már egyre kevesebb zanszilánkért kijátszható lap van, a szörnykomponensek pedig csak gyűlnek, gyűlnek... és végre lesz mire elkölteni őket.
Ha ellenfelünk nyerte meg az asztalt, a lap remek lehetőséget ad arra, hogy visszatérjünk a játékba; ha viszont mi állunk jobban, akkor plusz lapokhoz segít hozzá. Ha pedig mégsem gyűlt össze elég szörnykomponens, egy varázspontunkat egyszerűen becseréljük egy szörnykomponensre, majd kör végén húzunk helyette egy új lapot.

Mo’khabut fétis (6) Egyszer ellátogattam egy középkor formátumú versenyre, ahol kaptam egy kölcsönpaklit, és a Mo’khabut fétis volt az egyik kulcslapja. A felújított verzió valószínűleg nem fog ilyen karriert befutni, de biztosan lesznek olyan játékosok, akik megpróbálják megtalálni a helyét.
Köztük leszek én is, mert kifejezetten jó lapnak tűnik kontrollok ellen, és egy körben akárhányszor visszavehetjük a kezünkbe. A fő probléma azonban az, hogy mindezt szörnykomponensért cserébe tehetjük meg.
Viszont Tharr színben a Raptor karom elő tudja készíteni nekünk a működését, mert az sem lesz mindegy, hogy kijátszáskor melyik képességét választjuk.

Ongóliant bunkó (6) Az év végén búcsúzó Ongóliant diszkosz utánpótlása, amely annak idején eggyel magasabb pontot kapott. Ennek a lapnak azonban nincs jelenése, így azokban a ritka esetekben, amikor a gyűjtőnkbe kerül, egy fokkal nehezebb lesz kör végi lapra váltani. Kivéve persze, ha a Kőóriást eldobjuk a kezünkből a Semmibe... végül minden értelmet nyer, ugye?

Roham (3) Gyerekként nagyon szerettem ezt a grafikát. Most is kedvemre lesz, ha egy Roham kijátszását követően érkezik egy Gyors ütés is - kivéve persze, ha mindezt nem én csinálom, hanem ellenem történik...

Transzformáló goblin (7) A Goblin totemisten mellett nagyon gyorsan gyűlnek a szörnykomponensek, amelyeket a Transzformáló goblin kijátszásakor színtiszta varázsponttá alakíthatunk. Így pedig lesz elég erőforrásunk ahhoz is, hogy használjuk a pP képességét: visszavehetünk egy lapot a gyűjtőből – vagy ha erre nincs lehetőség (lásd Daes Mo’ran tutaja okfejtés), akkor egyszerűen húzhatunk egy lapot.

Végképp eltörölni (9) Nevével ellentétben azért nem tud mindent végképp eltörölni - a különböző immunitások és bizonyos esetekben az oltalom is véd ellene, hiszen a képessége nem helyettesítés. Ennek ellenére szinte bárhová befér, ahol Tharr színt szeretnénk használni.
Engem meglepett, hogy Energiafalót ad, ezért rákérdeztem, mégis hogyan illeszkedik ez a laphoz. Mint kiderült, a mana tulajdonképpen energia, ami átszövi a világot, és amikor ez a varázslat létrejön – és még varázspontot is költünk rá! –, akkor olyan mennyiségű energia szabadul fel, hogy az bizony vonzani kezdi az Energiafalókat is.Most már ezt is tudjátok.

Hajdu Roland és Baki Dániel

(Eddig 131x nézték meg.)
Létrehozás: 2025. november 27.
Utolsó frissítés: 2025. december 3.
Cookie/süti kezelés
Weboldalainkon cookie-kat (sütiket) használunk, hogy személyre szóló szolgáltatást nyújthassunk látogatóink részére. Tudjon meg többet...
OK