Hírek
Lapkereső
Pakliszerkesztő
Info
Gyakori kérdések
HKK klubok
HKK kezdőknek
HKK Kódex
HKK szintlépés
HKK-t forgalmazó boltok
Kérdezz-felelek
Megjelent kiegészítők
Mi is az a HKK?
Őslich szabályok
Sorsoló program
Statisztikák
Teljes szabálykönyv
Tiltott és módosított lapok
Új Nemzedék lapok
Megmérettetések
Hatalom Szövetsége
Hatalom Szövetsége tabella
HKK Bírók
Kiemelt vidéki versenyek
Legendák Viadala
Lezajlott versenyek
Mai versenyek
Nemzeti bajnokság
Profi pontok és versenyzők
Szintlépés
Versenykiírások
Versenyszabályok
Versenyszervezőknek
HKK versenyadmin
Közösség
Fórumok
HKK találkozó
Legendás cél: országjáró
Legendás cél: sorbemutató
Legendás cél: 1000 lap
Megosztások
Paklileírások
Szavazások
Toplisták
Egyéb
AK Archívum
Blog
Írások, novellák
Letöltés
TF és ŐV könyvek
Védnöki Program
Videók
Zsákbamacska beváltás
Webbolt
Termék
DB
Ár
Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Bejelentkezve:
Beállítások
BDV Profil
Eddigi vásárlásaim
Eddigi ajándékaim
HKK eredmények
Kilépés
- Minden témában-
Hatalom Kártyái
Túlélők Földje
Webbolt
Keresés
Kérdések és válaszok
A társasjátékoknál a dobozban millió féle kis színes bigyó van, mindent jelölünk velük, amikor a különböző táblákra felrakjuk őket. A HKK-t ennél egyszerűbbre akartuk, cél volt, hogy bárhol, ahol van egy vízszintes felület, tudj játszani, ne kelljen hordani hozzá egy nagy doboznyi kiegészítőt, elég legyen a VP-t és ÉP-t és szörnykomponenst jelölni valahogy.
Persze idővel ez már nem volt ennyire egyszerű. Elkezdett a max. ÉP és max. VP változni. Megjelentek a lapokra rakott jelzők. Bejöttek a késleltetett hatások. Alapvetően azonban nem voltak rögzített, kötelező szabályok, hogy mit (és hogy) kell jelölni. A legelterjedtebb mód az ÉP-t és VP-t egy 20 oldalú kockával, a VP-t gyöngyökkel, a csontot egy 6 oldalú kockával jelölni. Ezen túlmenően szeretnék most néhány tanácsot adni a jelölésekkel kapcsolatban.
VP, ÉP, szörnykomponens, kör
Először is, mindent az ellenfél számára is jól láthatóan és egyértelműen kell jelölni! Az átlátszó, vagy háttérszínhez hasonló tintával írt, ill. nagyon apró kockák nem igazán alkalmasak erre. (Az átlátszó kockákat explicit tiltani is szoktuk a versenyeken.) Ha kiraksz az asztalra 4-5, csak színben eltérő kockát egymás mellé, akkor lehet, hogy te tudod, melyik mit jelöl, de az ellenfél nem fogja tudni. Kezdenek elterjedni a playmatok a VP, ÉP, szk mezőkkel, amibe berakod a kockát, de önmagában az is segíteni szokott, ha a különböző dolgokat eltérő módon jelölöd.
Az ÉP-re a 20 oldalú kocka (vagy 2 db 10 oldalú, vagy akár 30 oldalú) kiválóan alkalmas. Ha a max. ÉP is változik, akkor mellérakhatsz még egy szetet. A VP-re mindenképp a gyöngyöket javaslom! A VP körön belül sokszor változik, körülményes kockán mindig keresgetni a megfelelő oldalt, és jó, ha másképp jelöljük, mint az ÉP-t, így egyértelmű, hogy mi micsoda. A szörnykomponensre pedig egy 6 oldalú kocka tökéletesen alkalmas (vagy eltérő színű gyöngy). A max. VP-nek blokkolás esetén van jelentősége, ekkor dedikáljatok neki egy külön 20 oldalút.
Amit viszont sokan nem jelölnek, hogy hányadik körnél tart a játék, és ebből bizony szoktak viták is lenni. A kört is minden esetben jelöljétek 1db 6 oldalú kockával! Ennek átforgatása legyen rutin a VP leírásával együtt.
Késleltetett hatások
Hatalmas öngól, ha ezeket valaki nem jelöli! A kör végi húzásnál MINDIG rakj a pakli tetejére egy kockát, amin jelölöd, hány lapot fogsz húzni, így biztos nem felejted el! Az esetleges, ritkább kör végi manát is lehet így jelölni.
Ezt ma már a legtöbben meg is teszik. Viszont a késleltetett reakciókat a legtöbben ma sem jelölik, és ebből számos elfelejtés lesz, pedig ezt már a szabályokba is beraktuk, hogy kötelező! A legideálisabb az lenne, hogy a késleltetett reakció használója használna egy egyértelmű jelölőt: én pl. kinyomtattam kis kartonokra a termó meg az Ulver képét, amikor ezeket használtam. Kiraktuk az asztalra, és amikor elhasználtuk, elraktuk.
Lapokra rakott jelzők
Ma már nagyon sok lap van, ami jelzőket oszt, és sokféle jelző is. Amikor még nagy ritkán rákerült egy lapra 1-1 életjelző, tudtuk, hogy az az egy szem gyöngy mit jelent. De mostanra már simán lehet, hogy egy lapon akár 3-4 féle jelző is van egyidőben, ez már okozhat zavart. Erre a játék egészsége érdekében jó lenne valami konszolidált megoldás, ezért a következőt találtuk ki:
csinálunk egy egyszerű csomagot, amiben van élet, izom, dermesztés, méreg és minden egyéb szükséges jelzőből 5-5 darab, amit a jelzőnek egyszerre a színe, és a ráragasztott ábra is egyértelműen azonosít. A csomag neve „HKK Segéd” lesz, remélhetőleg már a júniusi Beholder talira elkészül, de a júliusi versenyig mindenképpen.
(S), (K), (E) és (J)
Sok lapnak van ilyen képessége, érdemes a játék során ezek használatát is jelölni, ha nem csak 1 lap van játékban, a passzivizáláshoz hasonlóan. Az
§
°
,
§
¨
,
§
Ü
jelölés nagyon egyszerű: 45 fokkal elfordítjuk a lapot, és a kör végén visszaállítjuk eredeti helyzetbe. Ha több ilyen képesség is van, az nyilván probléma, akkor már egy kockát is rá kell rakni.
A
§
•
esetén különösen fontos, hogy jelöljük, a képesség fel lett használva, mert ezt akár körök múlva is tudni kell. A HKK Segédben lesz
§
•
jelölő is, ezt egyszerűen csak rárakod a lapra, aminek a
§
•
képességét elhasználtad.
Kezdés, idézés, mulligan
Vannak dolgok, amiknek jelölése senkinek nem jut eszébe, mert „úgyis emlékszünk rá”, és az esetek 95%-ában az igaz, amikor viszont nem, akkor elég szép vita kerekedhet belőle.
Versenyen a meccs elején nyugodtan felírhatod egy papírra, ki volt az ellenfeled, ki nyerte a kezdést, és melyik meccset ki nyerte. Ezen biztos lesz aki felhördül, hogy ez minek? De bíróként rengetegszer látom, hogy akik jönnek diktálni, sokszor nem biztosak, hogy 3:0 vagy 2:1 lett. És nekem is volt olyan személyes élményem versenyen, hogy valaki a végén egyszerűen rosszul emlékezett, hogy hányat játszottunk és ott kellett neki elmesélni, hogy melyik meccsben mi történt :)
Az idézésre mindenképp javaslom, hogy aki nem kezdett, rakjon ki egy idézés jelölőt a játék elején, amikor pedig idéztél, lefordítod. Teljesen egyértelmű, nincs vita belőle, nem kell emlékezni rá. És akkor már a mulliganra is, hogy használta-e valaki vagy sem, könnyen összefolynak a meccsek, előfordulhat, hogy bizonytalan valaki. Erre a 2 dologra lesz egyébként szintén kártya a HKK Segédben (rajta a szabállyal).
Tókenek, előre kikészített lapok
A versenyszabályok szerint ha tókent hozol játékba, akkor egy darabbal rendelkezned kell. Erre figyeljetek is oda! Nem feltétlenül kell minden létező tókent magatokkal hordani, de egyszerűbb, mint mindig csak azokat vinni, amit a paklid termel, mert akkor előfordulhat, hogy valami még sincs nálad. Ne feledkezz meg a nem-tóken termelt lapokról sem! Szerencsetoll és társai, erre mindig oda kell figyelni amikor a paklid kész és összeraktad.
A jelző lapokat legszerencsésebb a késleltetett reakciókhoz hasonlóan saját kis előre elkészített kartonnal jelölni, de egy lefelé fordított képű HKK lap is megteszi. Kockát, gyöngyöt én nem javaslom, mert arra körülményes jelzőket rakni vagy passzivizálni.
Kiegészítő pakli
A kiegészítő pakliból az 1. meccs után lapokat keverünk a pakliba, a meccs végén pedig a kiegészítőt helyre kell állítanunk. Ennek jelölésére zseniális megoldás, amit először Zsolt atyánál láttam, hogy a kiegészítő lapjaiba beraksz a tokba egy kis cetlit „kieg” vagy hasonló felirattal. A meccs végén ezek kiválogatása a pakliból gyerekjáték lesz.
A fentiek többsége csak ajánlás, de a késleltetett hatások és tókenek mellett lehet, hogy lesznek még további dolgok is közülük, amiket beemelünk majd a versenyszabályokba.
Tihor Miklós
(Eddig 4017x nézték meg.)
Létrehozás:
2023. május 17.
Utolsó frissítés:
2023. május 17.
Az oldal korábbi verziójának megtekintése