HKK 2023-as évértékelő

Kedves Játékosok!

Ezúton szeretnénk megköszönni egész éves támogatásotokat, lelkesedéseteket a HKK iránt, ötleteiteket, javaslataitokat, a játék iránti töretlen szeretet. Külön köszönetet érdemelnek a Beholder Kft. munkatársai, a grafikusaink, a tesztelők, a tartalomgyártók és a terjesztők is, az ő munkájuk alapvető volt ahhoz, hogy a HKK ilyen sikeres lett.

Mint ahogy eddig mindig, igyekeztünk mindent megtenni, hogy a játék a lehető legjobb élmény legyen számotokra.

2023 számos olyan kihívást és nehézséget hozott, amire korábban nem számítottuk. Idén rekordmennyiségű munkát töltöttünk a HKK-val, a fejlesztés mellett sokkal több időt kívánt a gyártás, terjesztés és a tartalomgyártás is, emellett az infláció és egyéb gazdasági nehézségek sem könnyítették meg a dolgunkat.

Ettől függetlenül igyekeztünk tovább haladni az előre kijelölt úton: weboldalunkon rengeteget fejlesztettünk, számos új funkciót vezettünk be ill. írtunk újra, nagy lépést tettünk a teljesen megújuló holnap felé. A lapkeresőben, pakliszerkesztőben, versenynaptárban és webboltban már az új verziót használhatjátok. Mint a korábbi évben is, jelentősen növeltük a versenydíjazást (ezt jövőre is folytatjuk), és próbáljuk versenyeink számára a legjobb helyszínt megtalálni. A lapok kinézetére, grafikájára még sokkal több pénzt költünk, mint előtte, és ennek visszajelzéseitek alapján a látszatja is megvan. A Védnöki program idén is hatalmas siker volt, ezért valószínű, hogy 2025-ben ismét sor fog kerülni rá. Rengeteg kiállításra járunk, oktatjuk a kezdőket, folyamatosan reklámozzuk a HKK-t, jönnek az új alfa paklik, és nagyon sok a kezdő játékosunk is, végre visszatérhetett a kezdő kategória a versenyeinkre! Nekik is köszönhetően a Hatalom Szövetségének idén rekordszámú résztvevője volt, emellett vannak veterán visszatérőink is. A rendszeres bíráskodás mellett játékosként is részt vettem több versenyen, hogy ne csak az idealizált tesztelési környezetben lássam, hogy működnek az új lapok. Rengeteg munka után végre megvalósult a retró Túlélők Földje HKK kiadás, amit az előrendelők a január 27-i frissen bontott versenyen vehetnek át először. És ez még nem minden, mint jövő évi terveinkben olvashattátok, jön az új, verseny-szintlépéses rendszer, extra ajándéklapokkal, és április végén jön a mini-nemzeti, a Legendák Viadala.

Azonban mindezek mellett a legnagyobb kihívást az elmúlt években rotáció bevezetése jelentette. Amikor a Homokdűnék / Kristályláz nyomdába adása után a tesztelő csapat megszavazta, hogy ennek a bevezetése elengedhetetlen a játék további jövője érdekében, még nem láttuk, ez mennyi kihívást fog jelenteni, az első néhány hónap csak a veletek való párbeszéddel telt, hogy pontosítsuk a részleteket. Elhatározni egyszerű, hogy „a lapok nem erősödnek már tovább" de attól még továbbra is egy dinamikusan változó, kihívásokat jelentő környezetet kell létrehozni, ahol mindig lehet új paklikat, koncepciókat kitalálni, és lesz ellenszere az épp legerősebbnek véltekre.

Mivel nincs olyan módszer, amivel a lapok erőssége mérhető, ezért minden évben szabályokat, elveket fektettünk le, amelyek mentén a lapokat terveztük. Az első évben, a Roxat / Résföld idején az első törekvés az volt, hogy csökkentjük a kijátszáskori képességek számát, gyengítjük az univerzális reakciókat, több lap kapott reakcióvédelmet, csökkentjük az ingyenes lapok számát, megszűnnek az isteni erősségű lapok. Emellett persze azért el kellett érni azt is, hogy érdemes legyen az új lapokkal is játszani. Nehéz dolgunk volt, különösen, mivel egy teljesen új játékmechanizmust, a céheket is bevezettük. Viszont úgy tűnt, sikerült a kitűzött célokat megvalósítani, a rota „megkezdődött", a lapok általános erősségét sikerült picit visszábbvenni, de azért volt sok lap, ami így is használható maradt. 2 komolyan problémás lapunk volt, a Művészek céhe és a Termomágikus indikátor, ezenfelül még 2 lap kapott kisebb nerfet (Fejvadászok céhe és Minotaurusz eunuch).

A következő évben jött a Hódítások és a Császárváros. Ezeknél a kiegészítőknél már konkrét, számszerűsített paraméterek közé szorítottuk a lapokat, hogy garantálni tudjuk, az előre kijelölt ösvényen haladunk tovább. A minimális átlag idézési költségre, és a lapokon levő szöveg általános terjedelmére is korlátokat szabtunk. Ez utóbbi nemcsak azért volt szükséges, mert a kevesebb képesség picit gyengébb lapot is jelent, hanem fontosnak éreztük azt is, hogy a lapok egyszerűsödjenek valamennyit: azért is, hogy új / visszatérő játékosok könnyebben be tudjanak kapcsolódni, és azért is, hogy ne húzódjanak el nagyon a mérkőzések a túlkomplikált lapok miatt.
Ami különösen nagy nehézséget okozott, hogy tudtuk, ezeknek a lapoknak helyt kell állni az első évben a powercreep csúcsát jelentő 11. kiadás és HD/KL lapok mellett. Ebben való segítségként került lapokra az időpajzs („2021-es vagy régebbi lapokkal nem lehet...") de végül sajnos nem került annyira sok lapra ez rá, hogy kellő súlya legyen. Amivel mindenképp meg kellett békélnünk, hogy a „fékezés" időszakában minden kiegészítő a megjelenés évében még gyengébb lesz, mivel a 3 évvel korábbi „ragadozók" mellett kell érvényesülnie, de az utána jövő években egyre erősebbek lesznek viszont.
A valamivel gyengébb lapok mellett a bontási értéket a full artok bevezetésével növeltük, illetve visszahoztuk a Tiltott mágiát, aminek egyik fontos aspektusa pont az volt, hogy a legerősebb lapokat kitiltjuk, így nagyobb szerepet kaphatnak az új rota-kiegészítők lapjai.
A tesztelés erre a 2 kiegészítőre még tökéletesebben sikerült, mint az előző kettőre, egyetlen lap volt, ami nerfelni kellett, A gyalázat lemosása (2023).

És ezzel el is érkeztünk a rota harmadik évéhez, a Ősi Káosszal és a majd jövő nyáron megjelenő Varázsdimenzióval. Az átlag költséget itt még kicsit feljebb, az átlagos szövegterjedelmet pedig lejjebb húztuk, emellett szabályokat vezettük be laperősségi direktivákra (pl. 1 VP-s lapok már ne tudjanak körönként 1 lapelőnyt adni). Itt már próbáltunk játszható, erősebb, 1 VP-nél drágább lapokat is csinálni. Az 1 és 2 VP-s költség között az ugrás hatalmas, a HKK-ban az alapvetően optimális stratégia (a legerősebb lapokat használata mellett) mindig is a lehető legalacsonyabb idézési költség, és az ellenfél játékának leghatékonyabb akadályozása volt. Az ingyenesség és a játék eleji pörgés egyik kulcsa jó ideje a zanszilánk volt, ezek használatát, főleg az 1 zsz-ért jövő lapokat igyekeztünk visszavenni, és inkább a kombóknak, a manatermelésnek, és az olcsóbbításnak helyet adni ahelyett, hogy a lapok önmagukban iszonyúan olcsón jönnek. A jó hír, hogy egyelőre úgy tűnik, nem rontottunk el semmit, nincs nerfelendő lap, de még kevés verseny volt csak ŐK lapokkal.
És bár a lapok erőssége szándékaink szerint megint gyengült picit, ezzel együtt kirotál a 11. kiadás és a Homokdűnék, a Kristályláz mellett (amiben ugye összesen csak 50 ritka lap volt), most már a Roxat és a Résföld lapjai lesznek lassan a „csúcsragadozók", végre célegyenesbe fordult a rotáció, és alapvetően kezd kialakulni egy általunk kedvelt környezet.

Hogyan tovább? Nyilván kitaláltátok, hogy már dolgozunk a 2025-ös kiegészítőkön. Alapvetően folytatni akarjuk az eddigi irányt, a cél az lenne, hogy 2 és 3 VP-s lapokat is érdemes legyen használni. Ezt alapvetően úgy lehet elérni, hogy a 0 és 1 költségű lapok gyengébbek, a 2 vagy drágább lapok viszont erősebbek lesznek. Persze nincs bombabiztos recept, nagyon sok és alapos tesztelés kell minden évben a lapok erősségének tökéletes belövéséhez.
Viszont amit megígérhetünk, hogy ez nem fog a végtelenségig folytatódni, nem akarunk visszatérni ahhoz az időhöz, amikor az első 3 körben csak passzolnak a játékosok, és 3-5 VPs lapok vannak csak, azt a játékot meghagyjuk a retrónak, és az se cél, hogy a lapokon csak 2 soros szöveg legyen: a HKK-t a komplexitása miatt (is) szeretjük. Talán már a 2025-ös szetekkel eljutunk nagyjából oda, ahová menni akartunk, és attól kezdve csak arra kell fókuszálni, hogy egy egészséges, megfelelően változó, élvezetesen játszható környezetet fenntartsunk.

Viszont a jövőben is nagyon nagy mértékben szeretnénk támaszkodni a véleményetekre, visszajelzéseitekre. Ha bármilyen ötletetek van, amivel a játékot jobbá tehetnétek, írjátok meg! Arra is gondoltunk már, hogy a Végzetúr és Túlélők fórumhoz hasonlóan HKK-s játékos fórumot is tartsunk Behó talin (ha a bontott nem aznap van), ahol élőszóban is elmondhatjátok ötleteiteket, javaslataitokat.

2024-ben is pakliépítésben, játékban, versenyzésben, gyűjtésben és sikerekben gazdag esztendőt kívánunk minden Kedves Játékosunknak!

Tihor Miklós
(Eddig 4468x nézték meg.)
Létrehozás: 2023. december 18.
Utolsó frissítés: 2023. december 18.
Cookie/süti kezelés
Weboldalainkon cookie-kat (sütiket) használunk, hogy személyre szóló szolgáltatást nyújthassunk látogatóink részére. Tudjon meg többet...
OK