HKK kérdések és válaszok

Leira szelencéje
Az új kék tárggyal kapcsolatban rengeteg kérdés érkezett, ezért a lap helyes használatát igyekszünk teljes körűen bemutatni.
  • 1. A használatakor el kell dönteni, hogy a kijátszáskori képességeket figyelje a szelence, vagy az aktiválást kívánó képességeket.
  • 2. Az egyszerre bekövetkező automatikus kijátszáskori képességek közül a játékos választhat, egyébként a képességek sorrendje kötött (Kódex 21.18.).
  • 3. Ha egy leszedő hatást dupláz meg a szelence, akkor az két külön forrás lesz. (Kódex 106.) A másodszorra újra létrejövő hatás már a szelence képességének a hatása, tehát két különböző forrás jön létre (az X8, az utazó duplázható képessége is pont így működik).
  • 4. Ha olyan képességet dupláz a szelence, aminek további feltételei vannak, akkor a második hatás is csak a feltétel teljesülése esetén jön/jöhet létre. Ha a feltétel nem teljesül, a szelence képessége „vár” a következő, megfelelő hatásra.
  • 5. Ha a következő ilyen képességet megakadályozzák, a szelence szintén „vár” a következő ténylegesen létrejött hatásra.
  • 6. A hatás megismétlésére vonatkozó szabályok szerint, ha az aktiválást kívánó képességnek volt költsége, akkor azt is újra ki kell fizetni ahhoz, hogy a hatás is még egyszer létrejöjjön. Amennyiben a költséget a játékos nem tudja/vagy nem akarja ismét kifizetni, akkor a szelence képessége elenyészik.
  • 7. Ha a megismételni kívánt hatásnak az a költsége/feltétele, hogy az adott lapot (azaz saját magát) fel kell áldozni, akkor a megismétlésének az lesz a költsége/feltétele, hogy a szelencét kell feláldozni, hiszen a második hatás már a szelence hatása.
  • Zarknod bilincse
    A 11. kiadásban megjelent szabálylap szövegében a korábbi "ha egy lap hátránya az, hogy..." – szövegrészt "ha egy permanens hátránya az..." – szövegrészre cseréltük. A permanens definíciója szerint (Kódex 4.6.0.) ebbe a körbe nem tartoznak bele az azonnali és általános varázslatok. A módosítással néhány azonnali/általános varázslat laphúzást tartalmazó hátránya is kikerült a kivételek közül. (A legismertebb ilyen varázslat A hatalom torzulása), ezzel pedig a szabálylap erősödött, ami nem volt cél. Az új kiadás szövegét tehát úgy kell értelmezni, ahogyan a régiét. A "ha egy permanens hátránya az..." – szövegrészébe bele kell érteni a laphúzó/lapkereső hátránnyal rendelkező azonnali/általános varázslatokat is. (A teljesség igényével felsoroljuk azokat a varázslatokat, amiknek ilyen hátránya van: A hatalom torzulása (minden verzió), Bomtar vétója, Korhadás (minden verzió), Kürtszó (minden verzió), Mytokronitok átka (régi), Bomtar rendje (régi), Pajzszúzás)
    Gomak megsemmisítő pillantása
    Keresésnek minősül-e Gomak megsemmisítő pillantása? Nem. A keresés definíció (Kódex 4.13.) szerint amennyiben a „keress ki”, „kikereshetsz” vagy más hasonló kifejezés nem szerepel a pakliból közvetlenül a gyűjtőbe/Semmibe dobató lapon, akkor ez a hatás pakliból dobásnak minősül (Kódex 4.13.2.) Itt hasonló kifejezésen a „keres” - szó különböző ragozott formáit értjük.
    Van pár hasonló szövegezésű lap még a készletben. Pl.: Friss szellő, Kóborló, Szinaptikus kapcsolódás (minden verzió), Tiltott mágus, Ozohrat kéme, A béke megőrzése, Szem szimbólum (új). Ezek hatásai tehát ugyancsak pakliból dobatásnak, és nem keresésnek minősülnek.
    Xenomorf életvadász
    Ha az ellenfél kezében csak egyetlen lap van, illetve a kezében minden lap különböző típusú, akkor nem kell dobnia, csak a kezét kell megmutatnia.
    Konfliktus
    A lap 1 vagy 2 célpontot tud leszedni. Az első célpontot az ellenfél választhatja, mégpedig a varázslatot kijátszó játékos permanensei közül. Ha nincs ilyen, akkor nem tud, és nem is kell választania. Tehát nem feltétele a varázslat kijátszásának, hogy a játékosnak legyen játékban saját permanense, csupán az, hogy egy célozható permanensnek legalább lennie kell játékban. (Kódex 21.5.3.)
    A főnix halála
    A varázslat képes leszedni az asztalról helyszínt is, de ettől még a helyszín nem lesz játékban lévő lap. (Kódex 8.9.3.) Mivel nem számít játékban lévő lapnak, ezért a varázslat a helyszín leszedése után nem ad Főnix fiókát.
    Varkaudar trágya
    A korábbi faq ellenére további kérdések vetődtek fel a Varkaudar trágya használata kapcsán. A trágya képességét nem kell aktiválni, az gyakorlatilag csak egy számláló. A trágya egyszerűen csak lehetővé teszi a piros lapoknak a gyűjtőből történő kijátszását. Annyiban más ez a lehetőség, mint pl. a feltámadás, hogy az ellenfél körében a megfelelő fázisban úgy játszhatunk ki a gyűjtőnkből piros lapot, mintha csak a saját körünk lenne. Természetesen kijátszható így reakció is a gyűjtőből.
    Felmerült kérdésként az is, hogy egy morf vagy az Alakváltó ősköd kijátszható-e a gyűjtőből így, és muszáj-e neki pirosnak maradnia a játékban? Igen, kijátszható, és nem kell Dornodon lapnak maradnia. Amikor az ősködöt kijátszom, a kijátszási feltételét teljesítenem kell (ti. hogy piros lapot játszhatok csak ki így), de az alakváltás szabályai szerint csak azután változik át, miután kiválasztom a másolni kívánt lényt. Morfoknál pedig szintén ekkor, a kijátszáskori döntések meghozatalakor választok színt és altípust, ekkor pedig már nem köt a kijátszási feltétel. Az erről írt cikk)
    Abszolút preventálás / A harc elcsitul
    Nem egységes a gyakorlat abban, hogy a két sárga isteni varázslatnak mikor kell/lehet megmutatni a további sárga lapot. Nos, általános szabály, hogy egy azonnali varázslat kijátszásakor meg kell hozni minden szükséges, és lehetséges döntést. (Kódex 21.6.0.) Ennél a két varázslatnál az egy szükséges és lehetséges döntés, hogy mutatok-e lapot, vagy sem? Ha ezt a lap kijátszásakor nem teszem meg, később már nem pótolhatom. A harc elcsitul (új) szövegének a megfogalmazása teljesen egyértelmű ebben a kérdésben. Az Abszolút preventálás (új) szövegében látható múlt idejű szóhasználat azonban félrevezető. Azt sugallja, hogy csak a lap sikeres létrejötte után kell/ lehet mutatni Fairlight lapot. Ez azonban nem így van. Mindkét lap (és minden hasonló szövegű varázslat) egységesen működik, a kijátszásukkor kell/lehet nekik a lapot megmutatni.
    Méregförgeteg
    Felmerült, hogy lehet-e vele célozni rezisztens lapot? A varázslatnak egy vagy több célpontja is lehet, és bárhány célpontja van ez egyetlen forrás, egyetlen varázslat, akkor is, ha a hatása két külön mondatban van megfogalmazva. (Kódex 91.5.1.) A Méregförgeteg (új) egyrészt célozza a leszedett lapot, másrészt célozza a lényeket, amikre a méregjelzőket szétoszthatod. Ha csupán egyetlen lapot célozna meg, akkor a rezisztencia véd ellene. Ha azonban van több célpontja is, akkor ezek lehetnek akár rezisztensek is. (Kódex 80.1.)
    Rughar átka (új)
    Felmerült egy kérdés, miszerint pontosan hogyan kell értékelni, a Rughar átkával ismét létrehozott különböző kijátszáskori képességeket? Ennek a lapnak a működését is a Kódex 106. pontja szabályozza. Ebben az esetben is egy hatás megismétléséről van szó, mindegy milyen képességet ismétel meg a varázslat. Ez a megismételt hatás a varázslat részévé, annak egyik hatásává válik. Tehát a Rughar átka leszedi a lapot ÉS emellett produkál egy újabb hatást is, amit a leszedett lap kijátszáskori képességéről „másol” le. Ezt a két hatást nem lehet különválasztani. Ezeket egyetlen forrásnak, egyetlen hatásnak kell tekinteni. (Kódex 91.5.3.)
    A lap kijátszásakor minden lehetséges, és szükséges döntést meg kell hoznom, tehát azt is, hogy meg kívánom-e ismételni a leszedett lap kijátszáskori képességét. A lap szövegében szereplő „Ezután” kitétel azonban azt jelenti, hogy ennek költségét csak akkor kell elköltenem, ha a lap sikeresen létrejött. Az idézett szabálypont értelmében ez nem minősül önálló cselekvésnek, és erre már külön reagálni sem lehet.
    Ha ezt az extra költséget a játékos nem tudja, vagy nem akarja elkölteni, akkor ez a hatás nem jön létre. A hasonló szövegezésű azonnali és általános varázslatok (pl. Zan szertartás) mind ugyanígy működnek. Az ilyen, ún. használati költségek is drágíthatók. (Kódex 4.20.)
    A játék kezdetekor bekövetkező események
    Vannak olyan szabálylapokhoz, követőkhöz vagy más lapokhoz kapcsolódó események, amelyek a játék legelején zajlanak, még azelőtt, hogy ténylegesen elkezdődne az első kör. (A játékos köre az előkészítő fázisával kezdődik. (Kódex 4.10.2.) Tehát minden, még az előkészítő fázisa előtt zajló esemény a körén kívüli esemény.) Ilyen például a Molluszk, az ócskás első ócskaságának létrejötte, a Korlátozás dobatása, vagy a Mardakor kalandozók megmutatása. Molluszkkal a játék elején kapott dobótőr/moa torpedó/chd fattya ezért nem számít adott körben kijátszott lapnak, mert még az első kör elkezdése előtt jön létre.
    Az automatikus hatások azonban már ilyenkor is működhetnek. Pl. ha a Korlátozással dobott lapok közt van A teknősök bölcsessége, annak hatása ugyanúgy lapot fog dobatni az ellenféltől, és az így eldobott Szomorú szamurájra is lehet a kör végén lapot húzni. (Utóbbi esetben a kezdő játékos köre végén történik a laphúzás, mindegy, hogy konkrétan ki kezdi a játékot.) A teknősök bölcsességének lapdobató hatása egy kapcsolódó hatás. Csak azután jön létre, miután a Korlátozás hatása minden játékosnál lezajlott. Azaz a maradék lapból fog dobatni.

    Jancsár János, Makó Balázs, Tihor Miklós
    (Eddig 28200x nézték meg.)
    Létrehozás: 2020. július 23.
    Utolsó frissítés: 2020. augusztus 6.
    Cookie/süti kezelés
    Weboldalainkon cookie-kat (sütiket) használunk, hogy személyre szóló szolgáltatást nyújthassunk látogatóink részére. Tudjon meg többet...
    OK