HKK kérdések és válaszok

Az egyszínűség egyedisége
Ez lesz az októberi Nemzeti Bajnokság második napjának formátuma, ill. az augusztusi Beholderes verseny formátuma is, ezért az utóbbi időben kiemelten foglalkoztunk ennek szabályaival.
A formátumot felvettük a Versenyszabályok közé.
A szavazás eredményeképp ennek a versenynek a formátuma a tavalyihoz képest változott: az összes Bufa és színtelen lap tiltott lesz az ultrák mellett. Illetve felhívjuk figyelmeteket, hogy az 1 lapos korlát a szabálylapokra is érvényes! A sokszínűség jutalma formátumon ez már korábban külön deklarálva volt a Bűvös erdő miatt, de mivel most van még egy ilyen lap, az Alanori lápvidék, ezért külön szólunk. A pakliszerkesztő kezeli már ezeket a kivételeket.

Pakliszerkesztő és beküldő
Igyekszünk a különböző versenyek tiltott listáit naprakészen tartani, de ha a programban bármilyen anomáliát észleltek, kérjük, jelezzétek a kapcsolódó fórumban!
Az Új nemzedék formátum tiltott listája változni fog aug. 1-től, 2017 helyett a 2018-as és újabb lapok lesznek csak használhatóak.
Itt hívnánk fel a figyelmet, hogy a Xenó bilincsmester, 2017-es lap lévén kirotál, ezért aug. 1-től elvileg nem használható, de az augusztusi legendás célban kiosztásra kerül a 2020-as dátumú, foilos Xenó bilincsmester, így ez a lap szept. 1-től újra használható lenne az ÚN formátumon. Nem látjuk értelmét, hogy emiatt a lapot 1 hónapra kitiltsuk, és így nehezítsük a Nemzetire való felkészülést, ezért a bilincsmester augusztusban is használható marad.
Örömmel látjuk, hogy egyre többen használjátok a paklibeküldőt. Ez nekünk is nagy segítséget jelent, hiszen az adatok elemzésével akár képet kaphatunk arról is, mely paklik túl erősek, vagy túl gyengék. A Beholderes versenyeken és a kiemelt vidéki versenyeken már van extra motiváció a paklibeküldő használatára, de emellett szeretnénk további jutalmat adni azoknak, akik rendszeresen így küldik be a paklijukat a versenyre: a HSZ szezon végén, szept. 30-án ki fogunk sorsolni 6 db foilos ultraritkát és 6 db foilos alfás ritkát azok között, akik a paklijukat ezzel a programmal küldték be az elmúlt időszakban. Minden egyes paklibeküldés egy “sorsjegyet” jelent, tehát aki 10 versenyen vett így részt, annak 10x esélye lesz.

Új Nemzedéken használható isteni lapok
Az Új Nemzedéken használható lapok listáját kibővítjük azokkal az isteni lapokkal, amelyek a 10. kiadásban isteni ikonnal megjelentek, de korábban nem voltak isteniek, ezeknek a lapoknak az eggyel korábbi, velük megegyező verzióját is lehet majd használni. Ezek a lapok:
A hatalom szava, Gomak megsemmisítő pillantása, Kristálybarlang, Megsemmisítő csapás, Őshangya kamikáze, Szemétdomb, Timera makacskodása, Villámhorgony.
Az erős ereje előző verziója lényegesen eltér a 10. kiadásban megjelenttől, mivel az idézési költségük eltérő. Emiatt ennek a lapnak kizárólag a 10. kiadásos, és a jubileumi kiadása használható.

Várható nerf
A Kristálytiszta dallammal kapcsolatban sokan jelezték, hogy túlzónak tartják a lapban rejlő potenciált. Jelenleg teszteljük, hogy esetleg érdemes-e nerfelni úgy, hogy nincs szirén altípusa (így szirén követő mellett sem tud az 1. körben lejönni), és max. 2-es költségű lényt kereshet elő (tehát nem ragadhat be az ellenfél játéka, ha van egy 3-as vagy drágább lény a paklijában). A lapot ennek a lehetséges változásnak a fényében cseréljétek, értékeljétek.

Kijátszáskori döntések
A versenyeken mostanában gyakran felmerülő kérdés, hogy pontosan mik azok a döntések, amelyeket a lap kijátszásakor / hatás használatakor, az idézési költség kifizetése előtt kell meghozni. A Kódexben ezzel kapcsolatban ezt a pontot találjuk:
21.6.0. Kijátszáskori döntések. A lap kijátszásával kapcsolatos minden lehetséges döntést még az idézési költség kifizetése és az esetleges reakciók használata előtt meg kell hozni, függetlenül attól, hogy a döntéseket mely játékosnak kell meghoznia.

Az, hogy mik ezek a „lehetséges döntések” szeretnénk most pontosítani, tisztázni. Amikor az ellenfél kezéből egy lapot dobatunk, vagy a paklijából egy lapot Semmizünk, az is egy döntés, hogy melyik lapot választjuk, tehát a fentiek alapján még a lap létrejötte előtt megnézhetnénk az ellenfél kezét, ill. pakliját. Ennél a szabálynál azonban nem erről van szó. Az ilyen döntéseket csak a lap sikeres kijátszása után lehet és kell meghozni.
Itt, ennél a szabálynál konkrétan azokról a döntésekről van szó, amelyek eredményeképp a lap költsége, hatása vagy működése megváltozhat:
- ?-es vagy X-es költségű lapnál, X sebzésű lénynél, vagy X ÉP-jű/SP-jű lénynél/építménynél a változót meg kell határozni.
- Ha célpontokat kell választanunk, ezeket ki kell jelölnünk.
- Ha lapot veszünk vissza a gyűjtőből, vagy Semmizünk, ezeket is előre meg kell adnunk (mert pl. van olyan lap, aminek a Semmizése növelheti a költséget).
- Ha a lap többféle döntési lehetőséget, opciót kínál (szövegben: csináld ezt, vagy csináld azt...) akkor ezt a döntést is előre meg kell hoznunk. Ez a döntés azért is fontos, mert ha a lapnál választhatunk, hogy húzunk vagy leszedünk, akkor húzó forrásként csak akkor tekinthetünk a lapra, ha a húzást választottuk. Vagy pl. egy Kisebb kívánságnál el kell döntenünk, hogy honnan fogunk lapot elvenni (de azt nem, hogy mit). Vagy pl. egy kétféleképp kijátszható (pl: köd) lapot kijátszhatjuk az eredeti lapként, vagy 1 VP-s azonnaliként is.

Képességek sorrendje
A mostani FAQ-k írásakor több lapnál is felmerült ugyanaz a téma: milyen sorrendben jönnek létre a lapokra írt dolgok. A gyakorlatban felmerülő kérdések mindig jó alkalmat teremtenek arra, hogy átgondoljuk, jó-e egy szabály, nem lehet-e valahogy egyszerűsíteni, egyértelműbbé tenni úgy, hogy közben a játékegyensúly ne sérüljön.

Az azonnali és általános varázslatok minden hatása egyetlen forrásnak számít. Az ilyen lapokra írt hatások sorrendje kötött, a lapra írt sorrendben kell őket végrehajtani, és ezek a hatások egyszerre jönnek létre.
Az asztalon maradó lapoknál a jelenlegi szabályok szerint először mindig a lap állandó képességei kezdenek el működni, majd jönnek az automatikus végül az aktiválást kívánó kijátszáskori képességek. Ha több, automatikus vagy több aktiválást kívánó kijátszáskori képessége is van a lapnak, akkor ezek egymáshoz viszonyított sorrendjét a játékos megválaszthatja.
Mit jelent ez gyakorlatban? A lapokon lehetnek egyszavas kijátszáskori képességek (pl. Anti-mágia, élet stb) és szöveggel kiírtak (Kijátszásakor ...). az utóbbiból a lapok többségén csak egy szokott lenni. Van-e értelme ezek sorrendjét felcserélni? Néhány kivételtől eltekintve, nem sok. A gyakorlatban dobunk az anti-mágiának, levonjuk a blokkolást, rárakjuk a lapra az életjelzőt, stb. és utána hajtjuk végre a szöveges képességet. Nagyon kevés olyan lap van, ahol ezzel taktikázni lehet (pl. Teknős pergamengyűjtőgető, ahol előkereshettük a Teknősök bölcsességét, és utána rögtön eldobhattuk anti-mágiának). Egy új Kristálylázas lap, az Elbájolt xenomorf kötelékre kap életet, majd kijátszáskori képességgel kérhetünk egy xenó parazitát. Ha ezt a kettőt fordított sorrendben csináljuk, akkor a xenomorf mindig megkapja az életet, hiszen a kötelék garantáltan teljesül.

Úgy véljük azonban, hogy emiatt a néhány kivétel miatt nincs értelme ennek a szabálybonyolításnak, ezért ezt aug. 1-től megváltoztatjuk. Az állandó képességek továbbra is először jönnek létre, de ezután a kijátszáskori képességek már egyszerűen abban a sorrendben, ahogy a lapra vannak írva, függetlenül attól, hogy melyik automatikus, és melyik aktivizálást igénylő. Tehát pl. az Elbájolt xenomorfnál nem lehet majd teljesíteni az élet kötelékét a saját képességével. A jövőben fokozott figyelmet fordítunk arra, hogy a lapokon szereplő szöveg sorrendje minden tekintetben megfeleljen a kívánt működésüknek.

További szabálypontosítások, változások
Írtuk korábban, hogy teszteljük azt az egyszerűsítést, hogy az életjelzőt nem kell már különlegesnek tekinteni a jelzőmanipuláló hatások szempontjából, tehát nem kell a lapokra rávezetni, hogy „életjelzőt is” ez lesz az alapértelmezés. Ezt a szabályt beélesítjük aug. 1-től. Az életjelző működése ettől nem változik, és az {életkioltó ikon} ikon sem veszít emiatt a hatékonyságából.

Szintén cikkben már foglalkoztunk a repüléssel, ami a korábbi szabályok szerint kijátszáskori képességnek lett minősítve. Ez megszűnik, a repülés nem számít többé kijátszáskori képességnek aug. 1-től. Egyszerűen csak egy, a lap működéséhez fűzött magyarázat. Azt mutatja meg, hogy az adott lény vagy építmény a főszabálytól eltérően aktívan kerül játékba. A repülés emellett egy ikon (akkor is, ha az ikont a régebbi lapokon szöveges leírás helyettesíti), amire más lapok és szabályok hivatkozhatnak. A változtatás a „repülő” lények és építmények esetében csupán annyiban okoz majd változást, hogy a valamilyen okból képességek nélkül játékba kerülő ilyen lapok is aktívan kerülnek játékba.

Leira szelencéjével többek közt a következő kijátszáskori képességet is duplázhatjuk. A fenti változás miatt már nem kell attól tartani, hogy ez már a repülésre kisül. Viszont a kijátszáskori képességek kötött sorrendje miatt az sem fog működni, hogy először a szöveges kijátszáskori képességet vesszük, és az duplázódik, és csak utána jön a blokkolás.
Konkrét lapokkal kapcsolatos kérdések
  • A Kisebb burástya fészek aktivizálásakor kapott Burástyakölyök szintén aktív lesz?
    Nem. Az előkészítő fázis végén a lapok csak egyszer, és egyszerre aktivizálódnak Kódex 29.5.1. Ha egy aktivizálásra létrejövő kapcsolódó hatás játékba hoz egy passzív lényt, emiatt az már nem fog aktivizálódni ebben az előkészítő fázisban.
    • A Kitartó üvöltés §Ü képessége azt írja, hogy a következő kör végéig mindenki csak 1 lapot játszhat ki sikeresen a kezéből. Tehát a 2 kör alatt összesen egyet, vagy körönként egyet?
      A 2 kör alatt összesen egyet. A másik esetben szerepelne a lapon a „körönként” szó.
    Az Elfajzott kedvencen az, hogy 2 izomjelzőt kap a következő előkészítő fázisban, egy kijátszáskori képesség, amelynek hatása késleltetve jön létre, akárcsak a „kijátszása köre végén húzz 1 lapot!” típusúak. Ez kijátszásakor létrejön, utána már hiába dermeszted az Elfajzott kedvencet, a következő előkészítő fázisban az izmok akkor is rákerülnek.
    • A Lélekparázs egy lapot a gyűjtőbe küld, majd tud akár egy lénybe sebezni 2-t. Ez a két dolog egyszerre történik, vagy egymás után? Mi történik, ha egy Őrangyalt szedek le vele, ami mellett a lényeimet nem lehet megsebezni? Vagy ha egy 2 ÉP-s, élettel bíró lényt?
      Ez egy érdekes lap, ehhez hasonló mechanizmusunk eddig még nem nagyon volt. A Kódex 21.17.2. pontja szerint a lap saját képességeit olyan logikai sorrendben kell végrehajtani, ahogyan azok a lap szövegében egymás után következnek, és ezek hatása egyszerre jön létre. Ahogyan fentebb már kifejtettük, az azonnali és általános varázslatok minden hatása egyetlen forrás. Ez alapján a Lélekparázs nem tudja rögtön megölni az életes lényt, és az Őrangyal leszedése mellett se fog tudni sebezni.
  • A játék elején, a lapok felhúzásakor történő dolgoknak mi a sorrendje? Pl. Asz-phalt lehetővé teszi, hogy a felhúzott lapokból 1-et visszakeverjek, és kapjak egy Szellemszolgát. Chara-din végső napjánál a kezdőkézből eldobhatok egy Chara-din lapot, és előkereshetem a végső napot. A Korlátozásnál pedig ha 2-nél több lapom van, a többletet el kell dobnom a Semmibe.
    Az érvényben lévő Korlátozás FAQ szerint a játék elején a sorrendről a Korlátozás tulajdonosa dönt, de ez csak arra vonatkozik, hogy a 2 játékos közül ki dob először. Egy-egy játékos kezdőkezére vonatkozó sorrendet más módon kell eldönteni.
    Az egyszerre történő dolgokról az a játékos dönt, akinek épp a köre van, de itt még nincs senkinek sem köre.
    Az ilyen, “nem kezelt esetekben” marad az alapértelmezés, azaz minden játékos maga dönt arról, hogy milyen sorrendben jöjjenek létre nála ezek a hatások. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a játék elején, mikor még nem döntöttük el, hogy ki kezd, vissza lehet keverni lapot az Asz-phaltnak, és csak ezután kell lapot dobni a Korlátozásnak.
    • Szintén Korlátozásos kérdés, mi történik, ha az ellenfél Iustitiával játszik?
      Először mindkét játékos dob a Korlátozásnak. Ezután jön az Iustitia által okozott kapcsolódó hatás: ha valaki dobott, az ellenfelének is dobnia kell ugyanannyi lapot. Tehát ha mindketten 4 lappal kezdtünk, 2-2 lapot eldobunk Korlátozásnak, és utána a maradék 2-2-t az Iustitiának.
      • Az Életkristály első képessége zanszilánk költségének fel lehet-e áldozni a Raia tókent, amit kaptunk?
        A lap fogalmazása pontatlan, mivel a mondat első része egy automatikus képesség, míg a második része egy aktivizálást kívánó. Ezért ezt most pontosítjuk, ezt két külön kijátszáskori képességnek kell tekinteni. Az elsővel kérhetsz egy tókent, az létrejön, majd jön a második, ennek már feláldozhatod a kapott Raia tókent. Erre utal a lap szövegében a „majd” határozószó is, és az augusztus 1-től érvényes szabályok szerint is fixen ebben a sorrendben kell végrehajtani a képességeket.
        • Míves markolatok mesterével kapcsolatban merült fel, hogy a tókenek előre kikészített lapok-e.
          A válasz igen, a Kódex 96.3. pontja szerint azokat az „előre kikészített lapokat”, amelyek a lap nagyobb részét betöltő különleges méretű illusztrációval készültek, tóken lapnak vagy röviden tókennek nevezzük. Előfordulhat, hogy valaki tóken lapot a paklijában is használ. Ekkor - mivel a pakliból felhúzott és kijátszott lapot nem egy másik lap hozza létre - az ilyen tóken nem tekinthető előre kikészített lapnak, tehát ez egy ellentmondás. Úgy döntöttünk, hogy ez egy annyira ritka eset, hogy emiatt nem célszerű egy bonyolult kivételt képezni. Tehát minden tóken előre kikészített lapnak számít, még akkor is, ha eredetileg a pakliból származik. (E tekintetben a Kódex pontosítását is végrehajtjuk.)
        Jancsár János és Tihor Miklós
        (Eddig 20373x nézték meg.)
        Létrehozás: 2021. július 29.
        Utolsó frissítés: 2021. július 30.
        Cookie/süti kezelés
        Weboldalainkon cookie-kat (sütiket) használunk, hogy személyre szóló szolgáltatást nyújthassunk látogatóink részére. Tudjon meg többet...
        OK