Mi a Haláljáró (2024) képessége? Reakció? Halálsikoly? Vagy valami egyéb? Mi történik, ha a Haláljáról és egy másik lény egyszerre kerülne gyűjtőbe? Az egyértelműség kedvéért már egy ideje rögzítettük, hogy csak az a reakció, ahol ez külön jelezve van (94.2). Ha ez reakció lenne, akkor még a gyűjtőbe küldő hatás előtt kellene használni, ütés fázisban gyűjtőbe kerülésre nem lehetne használni stb. szóval ez határozottan nem az. Nem is halálsikoly - egyrészt, mert az mindig ki van írva, másrészt, mert az pedig már a lap gyűjtőbe kerülése után jön létre. Ha jobban megnézzük, van már a HKK-ban valami, ami majdnem ugyanaz, mint a Haláljáró képessége: ez pedig az élet. Az élet egy kapcsolódó hatás, ami akkor lép működésbe, ha a lény a gyűjtőbe kerülne, és akkor megmenti. A Haláljáró képessége is ugyanez, a különbség csak annyi, hogy az élet automatikus hatás, míg a Haláljáróé aktiválást igényel. De ez tényleg csak annyi különbséget jelent, hogy dönthetünk a használatáról, akkor lehet használni, amikor az életmentő hatásokat is (de ezt értelemszerűen nemcsak sebzésnél), tehát amikor egy lény a gyűjtőbe kerülne, de még nem raktuk oda: akkor feláldozhatjuk a Haláljárót, és helyébe ő hal meg. Ebből következik a válasz az utolsó kérdésre is, ha valamiért egyszerre 2 lény halna meg, akkor fel lehet áldozni a Haláljárót, hogy a társa megmeneküljön.
Ha egy kántercsatában több reakciót is ki akarok játszani, mikor kell a Gyors reflexet kijátszanom, hogy vissza tudjam venni? Az elején vagy a végén? Ha előtte játszottál ki reakciót, akkor a feltétel nem teljesül, játszottál ki reakciót előtte is (igaz, még nem sikeresen, de ez mindegy). Ha pedig utána játszol ki, mire a Gyors reflexre kerül sor, akkor a szövege szerint szintén teljesül a feltétel, mivel a reakciókat visszafelé hajtjuk végre. A Gyors reflexet csak akkor tudod visszavenni, ha az előző körben egyáltalán nem játszottál ki reakciót, és az adott körben, a Gyors reflexet tartalmazó reakciósorban, vagy azelőtt sem játszottál ki.
Az Úrnő hírnöke képessége a lényeket gyógyító forrásokból sebző forrásokat csinál. Tehát amíg játékban van, a sebző forrásokra vonatkozó reakciók fogják tudni ezeket megakadályozni.
A Termomágikus indikátor halálsikolya akkor sül ki, ha a lap kikerül a játékból, vagy tulajdonosa irányítása alól. Tehát ha visszaveszik, gyűjtőbe / Semmibe kerül, vagy ellopják az eredeti tulajdonostól. Bár maga a hatás bárki reakcióját meg tudja fogni, a hatás gazdája az a játékos lesz, akié az indikátor volt. 1. példa: A játékos ellopja B játékos indikátorát. Ekkor létrejön a halálsikoly, B játékosnál. Ezután B játékos megpróbálja egy reakcióval megakadályozni A játékos lapját. Az indikátor halálsikolya megakadályozza B reakcióját. Mivel B-nek sikeresen létrejött egy reakciója, A játékos használhatja az ellopott indikátort a kör végén. 2. példa: A játékos ellopja B játékos indikátorát. B játékos ezután leszedi az indikátort. A halálsikoly mindkettejüknél kisült. Ezután A játékos a körében kijátszik egy reakció lapot. A döntése alapján erre először kisül a B játékosnál levő automatikus reakció. Erre elvben kisülhetne a nála levő automatikus reakció, CSAKHOGY! Az indikátorra, így annak képességére, így az általa létrehozott automatikus reakcióra sem lehet reagálni. Fontos! Az automatikus reakció nem sülhet ki olyan dolgokra, amire amúgy sem lehetne reagálni (mint pl. egy helyszín vagy követő képessége), és ugyanarra a dologra csak 1 automatikus reakció sülhet ki, ha az megakadályozza, nem sülhet ki rá még egy.
Ha reakcióként játszok ki egy olyan asztalon maradó lapot, aminek kijátszáskori aktiválást kívánó képessége van (pl. Khóri teknősfajzat), akkor ezt a képességet a reakciósorban használhatom-e, és lehet-e arra külön reagálni? Egy lapnak a kijátszása, és a kijátszáskori képessége 2 önálló cselekvés, a lap kijátszására külön lehet reagálni, és amikor a lap létrejött, akkor lehet a kijátszáskori képességére (Kódex 21.7.). Reagálok a teknősfajzattal, esetleg előtte / utána is további reakciók kerülnek kijátszásra. Amikor a reakciósorban a teknősfajzathoz érek, mert sikeresen létrejött, akkor létrejön a semlegesítése, majd a teknősfajzat a játékba kerül. Ezután létrejön a reakciósorban levő többi reakció is. Ezután következnek a reakciósorban kijátszott, és sikeresen létrejött lapok kijátszáskori képességei (ha több ilyen van, a sorrendet az aktív játékos határozza meg (Kódex 22.1.1.). Ezekre lehet megint reagálni.
Azok a reakciók, amik lapkijátszást akadályoznak meg, kizárólag kézből kijátszott lapokra használhatók (ideértve a feltámadást, és a vízióként történő kijátszást, és az automatikus reakciókat is). Tehát hatással kirakott lapot a Bosszúálló sün sem tud megakadályozni
Mikor reagálhatok egy reakció forrással? Erre a kérdésre elég összetett a válasz. Alapvetően, ha a reakció leírása meghatározza, hogy mire lehet reagálni vele, akkor az egyértelmű. Pl. a Kismassza (új) meghatározza, hogy olyan forrásra lehet reagálni vele, ami a lényeimre hatna. Ennek a forrásnak nem kell cselekvésnek lennie az ellenfél részéről, azaz nem csak az aktivizálást igénylő hatásokra és a lapkijátszásra lehet reagálni a Kismasszával, hanem az automatikus hatásokra is. Ha a reakció szövege nem említi, hogy mire lehet reagálni vele (pl. Robbanó birkák), akkor azzal a reakcióval csak az ellenfél cselekvésére (lapkijátszás, aktivizálást igénylő hatás) reagálhatok.
Reakció cselekvésnek vagy röviden reakciónak nevezzük a reakcióként történő lapkijátszást, és azokat az aktiválást kívánó képességeket, amelyeket reakcióként használunk. Minden olyan lapon, amelynek szövege "reakció forrás"-t említ, illetve minden lapon, ami értelemszerűen a reakció cselekvésekre vonatkozik, bárhogyan is legyen a lap szövege megfogalmazva, ezen mostantól reakció cselekvést kell érteni. Vagyis minden lapon a "reakció forrás" kifejezést reakcióra cseréljük, azaz ezek a lapok vonatkoznak a reakcióként kijátszott lényekre is. Ide értendők azok a lapok is, amiken nem pontosan ezzel a kifejezéssel, de reakció forrásra hivatkozunk. Ezek a lapok a következőek: Kragoru familiárisa, Rejtőző falu, Védőmágia (új), Goblin védőmágus (új).
Az Alakváltó ősköddel másolhatok reakció lényt, de csak akkor, ha azt a lényt nem reakcióként is ki lehet játszani. Az Alakváltó ősködöt nem játszhatom ki reakcióként.
Külön lehet reagálni egy asztalon maradó lap sikeres kijátszás utáni képességére, és külön a lap kijátszására. Először a lap kijátszására kell reagálni, majd ha a lap létrejön, akkor lehet a kijátszás utáni képességére. Ezen a módon meg lehet védeni testrészekkel egy Éjsárkánytól egy galetkit, vagy Zilak-din főkancellárral 0 VP-ért meg akadályozni, hogy Móg, a behemót varázspontot adjon vissza. Ezt a gondolatmenetet már akkor elkezdtük követni, amikor kimondtuk, hogy az asztalon maradó lapok sikeres kijátszása utáni képessége már egy asztalon levő lap képessége (ld. A mogokok szövetsége, vagy Lord Korell (új) és a Tömegátok esete).
Nem lophatom el Manaevő féreggel a Vulkáni energia megakadályozásakor kapott lapokat és VP-t, mivel a lapokat és VP-ket csak akkor kapom meg, ha a lapot már megakadályozták, és ekkor már nem lehet reagálni rá, hiszen a reakciók lezárultak.
Kijátszás – Kézből kijátszás: Az AK 119-ben tisztáztuk ezeket a fogalmakat, konkrét példákkal illusztrálva. Azóta azonban rengeteg lap esetében merültek fel kérdések, így tovább szeretnénk egyszerűsíteni ezt a dolgot. Ezentúl egy lap játékba kerülése két módon történhet: kézből kijátszással vagy sima kijátszással. 1. Kézből kijátszás az, ha egy lapot bármilyen módon a kezemből játszok ki. Kézből kijátszás a vízió és a feltámadás is, és mostantól minden olyan egyéb játékba hozatal, amin az szerepel, hogy „mintha a kezedből játszanád ki”. Ilyenek pl. a Temető (új), El Miacchi, Rhatt papja, Kifordított varázsdoboz stb. - Az ily módon kirakott lapokat úgy kell tekinteni, mintha a kezedből játszanád ki. - Lehet rájuk reagálni reakció lapokkal. - Kisülnek azok a hatások, melyek kézből kijátszáskor működnek. - Hat rájuk az Ősi béklyó és a háló. 2. Nem kézből való kijátszás az, amikor egy lapot nem a kezemből játszok ki, hanem bármilyen egyéb módon hozom játékba, pl. a gyűjtőből, pakliból vagy egy előre kikészített lapot rakok ki. - Az ilyen módon kijátszott lapokra nem lehet reagálni. - Nem akadályozza őket az Ősi béklyó, vagy a háló. - Nem sülnek ki azok a hatások, melyek azt mondják, hogy „ha egy lapot kijátszol a kezedből...”
Nem reagálhatok a Felszabadító lélektánccal arra, ha az ellenfelem Molluszk, az ócskás képességével a fattyat dobótőrre váltja. A reakciók csak kézből kijátszásra vonatkoznak, míg a Molluszk képességével kapott tőr kijátszásnak számít ugyan, de nem kézből kijátszásnak.
(AK148) Kettő VP-m lesz akkor, ha játékban van nálam A mogokok szövetsége, az ellenfelem kijátszik egy lényt, amit én Diána kívánságával ellopnék, de az ellenfelem egy Teljes kiszipolyozással ezt megakadályozza. A reakciók visszafelé kerülnek kiértékelésre, és miután minden reakciót kiértékeltünk, és minden létrejövő reakció teljes hatása, valamint az eredeti lap teljes hatása létrejött, csak utána nézünk szét az asztalon levő lapok által okozott kapcsolódó hatások között. Vagyis először a Teljes kiszipolyozás elveszi a varázspontomat, majd nem jön létre a Diána kívánsága, majd létrejön a lény. Ezután megnézem, hogy az ellenfelem két lapot játszott ki sikeresen, így kapok A mogokok szövetségétől két varázspontot.
(AK146) Megakadályozhatok egy Speciális védelmet az Arany gugyola feláldozásával, ha azt az első három körben 1 VP-ért játszották ki. Ha egy lap a saját szövege alapján maga módosítja az idézési költségét, akkor az alapidézési költsége változik. Ráadásul az Arany gugyola, mint minden más reakció forrás, a módosított idézési költségre vonatkozik, ezért ugyanúgy megakadályozza A bűbájosság rúnája mellett 1 VP-ért lehozott Vészkijáratot is.
(AK143) Nem menthetem meg az Áldozatkész ganüidet egy Végső mentsvárral, ha a ganüidet a saját képességének áldoztam fel. Igaz, hogy a Végső mentsvár reakcióként is kijátszható, de költség kifizetésre nem lehet reagálni, csak magára a hatásra.
(AK141) Megakadályozhatom az Arany gugyola feláldozásával az Owooti cselszövést, ha azt 0 varázspontért játszották ki. A lapok szövegében általában az idézési költség alatt az alap idézési költséget értjük, azonban a reakciók kivételek ez alól, azok a módosított idézési költségre vonatkoznak.
(AK132) Hogyan működik pontosan a Vén Doemon? Kijátszhatom-e az ellenfél körében? Természetesen kijátszhatod, különben a lapnak nem lenne sok értelme. Igaz, hogy lényt csak a saját körödben játszhatsz ki, de a reakció altípus ezt a szabályt felülírja, hiszen reakciót csak meghatározott helyzetben lehet kijátszani, akkor, amikor reagálok valamire. Nyilván a nagy előnye, hogy olyan rekaciókkal nem lehet rá reagálni, amik varázslatokra reagálnak (pl. Sárkánymágia), hiszen ez egy lény. Hátránya pedig, hogy csak úgy simán, lényként nem játszhatom ki, csak reakcióként. Olyan lapokkal lehet rá csak reagálni, amik lényre vagy lapra vonatkoznak. Pl. Hammurapi ősfortyanat természetesen megakadályozza Vén Doemont, így annak a counter része se jön létre. Sommerthaug átkát is ki lehet rá játszani, de annak sok hatása nem lesz, mivel magának a lénynek nincs képessége. Diána kívánságával ellophatom a lényt, és új célpontot választhatok a counter részének. Természetesen a reakció attól nem lett lény altípus, hogy kiadtunk olyan lényt, ami reakció, tehát az olyan lapoknál, ahol lény altípust kell megnevezni (pl. Magzat), továbbra sem nevezhetem meg a reakciót.
(AK128) Mikor kell dobni az Anti-mágikus megszakításnak, illetve reagálhatok-e még abban a reakció láncban egy másik varázslatra? Egy szemléletes példával mutatom be az Anti-mágikus megszakítás működését. Ellenfelem galád módon Régi dallammal le akarja szedni az összes lényemet. Én erre Zu’lit kísérletével reagálok, amire az a nyavalyás ellen egy Anti-mágikus megszakítást játszik ki. Az Anti-mágikus megszakításra én már nem tudok vissza ellenvarázsolni, mivel anti-mágiás, de azt megtehetem, hogy egy másik Zu’lit kísérletével újra megakadályozom a Régi dallamot. Ha az ellenfelem ezután már nem csinál semmit, akkor a következő történik: először létrejön a második Zu’lit kísérletém, így nem jön létre a Régi dallam, ezután létrejön az Anti-mágikus megszakítás, dobunk az anti-mágiának, majd a Anti-mágikus megszakítás miatt nem jön létre az első Zu’lit kísérletém.
(AK126) Megmenthetem a galetkimet a Csáp-istenségtől egy testrészem feláldozásával. Az AK53 Kérdezz-felelek rovatában leírtuk, hogy a testrészek használata reakció hatás, így megmentheti a galetkit az Apokalipszistől. Pontosan ugyanez a helyzet a Csáp-istenségnél is. Sokan amiatt értelmezik félre, hogy a Csáp-istenség először leszedi a lapra tett lapokat és jelzőket, majd csak utána a többi lapot. Azonban ez is úgy működik, hogy először megnézem a lap hatását: leszedné a galetkit? Igen, ezért reagálhatok rá testrésszel, a reakciók pedig még a lap létrejötte előtt történnek. Persze, ha egy galetkin több testrész is van, egy feláldozásával megmenthetem magát a galetkit, de a Csáp-istenség attól még leszedi a többi testrészt a galetkiről, mint ahogy a többi testrész nélküli galetkimet is.
(AK112) Megakadályozhatja egy Alattomos fekete csáp jelző egy anti-mágiás lény kijátszását. Az AK98-ban leírtuk, hogy a csáp képessége reakció hatás, viszont az anti-mágia a pontos definíció szerint csak a reakció varázslatoktól véd, így a fekete csáp és bármilyen asztalon levő reakció hatás is megakadályozza.
(AK107) Nem akadályozhat meg Galargamoth egy A zangrozi módszert, ha az ellenfelemnél Kyorg ősmágus van az asztalon. Mint az Galargamoth szövegében is szerepel, ez egy ugyanolyan reakció hatás, mint egy ellenvarázslat, vagy Maigner Lopotomos (új), csak nem választhatom meg, hogy mikor lép működésbe. Tehát a hatás nem sül ki, Galargamoth majd a következő varázslatot fogja megakadályozni.
(AK107) Megakadályozhatom egy reakció hatással (pl. Maigner Lopotomos (új)) egy bűbáj kijátszását, ha azt Az utolsó csatával rakják ki. Reakció lapokat és hatásokat csak kézből történő kijátszáskor lehet használni. Az utolsó csatánál ugyanúgy kézből játszom ki a lapokat, mint normálisan, csak nem kell fizetnem értük idézési költséget.
(AK105) Játszhatok ki reakció lapot arra a lényre, ami nem lehet célpontja forrásnak. A reakciónak pont az a lényege, hogy még azelőtt játszod ki, mielőtt a lap játékba kerülne. Ekkor pedig még nincs képessége a lénynek, ráadásul a reakció nem is a klasszikus értelemben vett célpontot igénylő varázslat.
(AK98) Létrejön-e Helvir képessége, ha egy Alattomos fekete csáp miatt kerül a gyűjtőbe? Az AK88-ban azt írtuk, hogy a csáp képessége nem reakció hatás, ezért működik Kyorg ősmágus mellett. Ezt a logikát követve létrejönne Helvir képessége. Azonban ez a kérdés rávilágított arra, hogy ebből az egyszerű kijelentésből mennyi bonyodalom származna, így módosítjuk a csáp működését, ezentúl reakció hatásnak számít. Vagyis ilyenkor nem jön létre semmilyen, a kijátszás után történő hatás, hiszen a lap nem jött létre. A csáp reakció képességét azonban nem drágítja semmilyen hatás, mivel ez egy feltétel nélkül bekövetkező, automatikus hatás, akár csak a Galargamothnál, ahol a félreértések elkerülése végett még a lapra is ráírtuk ezt.
(AK64) Reakció lapok: Kijátszok egy Gömbvillámot, amire az ellenfelem Orrfricskázással válaszol, ezt én agybénítom, amire ő Majd legközelebbet játszik ki. Használhatom-e az így visszakapott két varázspontot az Orrfricskázáshoz, hogy öt varázspontot elköltve létrejöjjön a Gömbvillámom? Az első kérdés igazából az, hogy ilyenkor elkölthetem-e egyáltalán azt az öt varázspontot. Mivel az Agybénítás nem jött létre, ezért tulajdonképpen a Majd legközelebb után lett sikeres az Orrfricskázása, ekkor dönthetek tehát arról, hogy el akarom a költeni a plusz varázspontot. Mivel ekkor már visszakaptam az Agybénítás két varázspontját, így azt is felhasználhatom ehhez.
(AK45) Ha egy varázslatomat az ellenfelem ellenvarázsolt, és egyikünk sem reakció lapot akar kijátszani, akkor nekem van jogom lapot kijátszani. A HKK időzítése szerint felváltva cselekszünk, kivéve ha az egyik játékos reakciót vagy életmentő hatást akar használni, a másik játékos pedig nem. A fenti példában az ellenfelem kijátszott egy Ellenvarázslatot, így ismét én következem.
(AK37) Reakció lapok: Ha az ellenfelem kijátszik egy Sötét halált, én ellenvarázsolom, ő feláldozza Maigner Lopotomosát és hatástalanítja az én ellenvarázslatomat, akkor én még ellenvarázsolhatom az eredeti Sötét halált. Ilyenkor még bármilyen reakciólapot ki lehet játszani az eredeti varázslatra. Sőt, a következő trükk is működik: Az ellenfél Sötét halálját ellenvarázsolom, ő agybénítja, én ismét ellenvarázsolom, ő is ellenvarázsolja, és nekem már csak 2 VP-m és Manacsapdám van, ezért az agybénítását manacsapdázom.
(AK86) Nos, kicsit nagy a kavarodás abból a szempontból, hogy mi minősül kijátszásnak. Egyszerűsítjük a dolgot: egy lap bármilyen módon történő játékba hozatala kijátszásnak minősül. Ebből következik, hogy a kijátszási feltételt is mindig teljesíteni kell. Ez alól persze kivételt képez az, ha egy lapra rá van írva, hogy nem kell teljesíteni a kijátszási feltételt. Más a helyzet viszont a reakció varázslatokkal és hatásokkal. Ezeket csak, és kizárólag kézből történő kijátszás esetén lehet használni. Vagyis pl. az Ydvennel visszahozott bűbáj ellen nem. Ez alól is kivételt képeznek az olyan lapok, amikre az van írva, hogy tekintsd úgy, mintha kézből játszottad volna ki. Ezekre lehet reakcióval reagálni. Természetesen a víziók is kézből kijátszásnak számítanak.
(AK71) Az első ilyen dolog az azonnali reakciók időzítése. Régen ez nem volt olyan nagy gond, mivel csak olyan egyszerű reakció lapok léteztek, mint az Ellenvarázslat. Ma már azonban a Majd legközelebb és A hatalom torzulása korában jóval bonyolultabb lett a helyzet. A reakciók használatára vonatkozó szabály a következő: ha valaki kijátszik egy lapot, az ellenfél reagálhat rá egy reakcióval, majd ismét ő reagálhat, illetve ha az ellenfél nem reagált, akkor is reagálhat a saját lapjára. Majd amikor már senki sem akar reagálni, létrejönnek a varázslatok, mégpedig időrendi sorrendben először a legutoljára kijátszott reakció lap, majd az azelőtti, és így tovább. Nézzük például mi történik, ha én lövök egy Tisztítótüzet, az ellenfelem agybénítja, majd én ellenvarázslom az Agybénítást, és utána már egyikünk sem akar, vagy tud reagálni. Először létrejön az Ellenvarázslatom, ami megakadályozza az Agybénítást, vagyis létrejön az eredeti Tisztítótűz. Ez idáig nem túl bonyolult, de mi van azonban akkor, ha az ellenfelemnek még van a kezében egy Dornodon visszavág ? Fontos szabály, hogy amíg a reagálások zajlanak, addig bármelyik varázslatra lehet reagálni a sorban, akár az eredetire, akár valamelyik korábbi reakció lapra. Tehát ilyenkor az én Ellenvarázslatom után, az ellenfelem még kijátszhatja a Dornodon visszavágot a Tisztítótűzre. Ekkor a végeredmény az, hogy létrejön a visszavág, létrejön az én Ellenvarázslatom, nem jön létre az Agybénítás, és a Tisztítótűz sem. Ugyan az Agybénítás nem akadályozta meg a Tisztítótüzet, de a Dornodon visszavág igen. Tovább bonyolítva a helyzetet, én egy újabb Ellenvarázslattal meg tudom akadályozni a Dornodon visszavágot, amit az ellenfelem újból megakadályoz egy Megszakítással. Nekem van ugyan még egy Manacsapdám, de csak három VP-vel rendelkezem. Ekkor megtehetem azt, hogy manacsapdázom a Dornodon visszavágját, és a végeredmény a következő lesz: Létrejön a Manacsapdám létrejön a Megszakítás nem jön létre az Ellenvarázslatom a Megszakítás miatt nem jön létre a Dornodon visszavág a Manacsapdám miatt létrejön az első Ellenvarázslatom nem jön létre az Agybénítás létrejön a Tisztítótűz, mivel semmi sem akadályozta meg. Javaslom, hogy a könnyebb áttekinthetőség kedvéért mindig rakjátok ki a lapokat. Minden lapot jobbra attól, amelyikre vonatkozik. Ha egy lapra több is vonatkozik, akkor sorrendben egymás alá rakjátok őket. Ha minden lap kinn van, elindultok jobbról balra, és minden olyan lap létrejön, amitől jobbra nincs lap, vagy csak olyan van, ami nem jött létre. Az ellenfél lapjait tegyétek fejjel lefelé. Nézzük meg, mi van akkor, ha az egyik játékos nem akar reagálni már, de a másik még többször szeretne! A szabály erre korlátlan lehetőséget ad. Így lehetséges például, hogy egy varázslatomat az ellenfél kétszer manaégeti és még ellenvarázsolja is. Régen még mondtunk olyan dolgot, hogy először kell manaégetni, és csak utána lehet ellenvarázsolni, de jól átgondolva az eredeti szabályt, az a logikus, hogy ezt bármilyen sorrendben meg lehet tenni. Ugyanígy az is előfordulhat, hogy a saját varázslatomat ellenvarázsolom háromszor, például azért, hogy kevesebbet sebződjek A Mester büntetésétől. A Majd legközelebb, az Orrfricskázás és A hatalom torzulása újabb csavart hoztak a dologba, mivel ezeknek a lapoknak az ellenvarázsláson kívül más hatása is van. Például ha kijátszom egy Mágiatörést, az ellenfelem Majd legközelebbel reagál, akkor még én is reagálhatok Majd legközelebbel, mivel az első legközelebb még nem jött létre, ezért az egész reakció sorozatban használható a Majd legközelebb. Ha azonban egy is létrejön a legközelebbekből, akkor a kör további részében Majd legközelebbet már nem lehet kijátszani. Sok játékos úgy gondolja, hogy enged létrejönni egy Majd legközelebbet, vagy egy A hatalom torzulását, és az így kapott varázspontokból, vagy az így húzott lapokból akar tovább reagálni az eredeti varázslatra. Ez sajnos nem lehetséges, mivel a szabály az, hogy az összes reakció lap csak akkor jön létre, ha már senki nem akar reagálni, vagyis ha már húztam a torzulástól, akkor nem csak a torzulás, hanem az összes reakció lap és az eredeti varázslat is létrejön, nem lehet a továbbiakban reagálni rájuk. Az Orrfricskázás már ravaszabb kérdés, így annál a lehető legegyszerűbb döntést hoztuk. Amikor valaki kijátszik egy Orrfricskázást, az ellenfelének el kell dönteni, hogy költ-e rá varázspontot. Akár megteszi, akár nem, még mindkét játékos reagálhat bármilyen lappal bármire. Viszont ha nem költi el, később, amikor befejeződtek a reagálások, már nem költheti el.