(AK10) Aktiválást kívánó speciális képességnek nevezzük a lények azon képességeit, melyek használatához VP-t kell elkölteni (pl. regeneráció, tűzlehelet), vagy a lényt passzivizálni kell (pl. a Technokolin). A szabálykönyv 25. oldala szerint az ilyen képességeket csak aktív lények használhatják. A passzivizálást igénylő képességek esetében ez nem is képezheti vita tárgyát, mivel csak aktív lényt lehet passzivizálni. Tehát az ilyen képességek (pl. Technokolin és a neves kalandozók legtöbb képessége) csak aktívan használható. Passzívan is lehet használni az olyan képességeket, melyekhez nem kell a lényt passzivizálni, csak VP elköltéssel kell őket aktiválni. Sőt, ezek az őrposztból is használhatók! Nézzük, hogy mely képességekről van szó. Az első csoportot a regeneráció jelenti (pl. Csontváz, Trollfa stb.). A másik tipikus társaság a lények támadásának és/vagy védekezésének erősítése (pl. Húsevő magszim, Tűzelementál). A Vízelementál és a Szutykos remák nem kapcsolható egyik csoporthoz sem, azonban rájuk is érvényes a szabály, mivel egyiket sem kell passzivizálni képességük használatához. A legvitatottabb csoport az amelyik, az ellenvarázslathoz hasonló hatást hoz létre, ilyen Maigner Lopotomos, és ehhez hasonló Sardullah Sharpa képessége is. Ezeket szintén lehet passzívan használni. Trükkös és zavaró az olyan képesség, mely aktivizálást kíván, nem kell passzivizálni hozzá a lényt, azonban a lapon szerepel az, hogy csak aktívan használhatja ezt a képességet. A legjobb példák erre az avatárok (pl. Földanya, Urgod, stb.). Jól nézzétek meg tehát a lapokat az ilyen kérdések eldöntéséhez! Van az aktivizálást igénylő képességeknek egy olyan csoportja, melyről idáig nem beszéltünk, ezek azon harcban használható képességek, melyeket VP elköltésével kell aktivizálni, vagy dönteni kell a használatukról (pl. tűz-, sav-, jéglehelet, Lavinia Lobara energiatüskéje, Eliana vakító fénye, Fantalas nyilazása, a Sötét gnóm halálvarázslata, Éjmágus teleportálása). Ezeket a képességeket nyilvánvalóan csak aktívan lehet használni, mivel az őrposztban alkalmazhatók, és ott nem lehet passzív lény. Nem aktivizálást kívánó képességek ugyan, de itt célszerű megtárgyalni azokat a képességeket, melyek folyamatosan működnek (pl. mágikus védelem, + VP adás, varázslatok költségének csökkentése stb.). Ezek közül pl. a mágikus védelem természetesen állandóan működik, de egyeseknél a lapon külön meg van említve, hogy csak akkor számít, ha a lény aktív (pl. Trikornis, Kneopatikus molluszk, stb.). Vannak azonban olyanok, amelyek nem egyértelműek, pl. Loidin Haptitusnál nem szerepel az, hogy az ellenfél csak akkor veszít 1 ÉP-t a tárgyak kijátszásakor, ha aktív, tehát passzívan is érvényesül ez a képesség. Összefoglalva, az állandó képességek passzívan is működnek, hacsak a lapon ez másképpen nem szerepel.
(AK72) A regeneráció gyakorlatilag a lények beépített életmentő hatása, amit akkor lehet használni, amikor egy lényem megsebesült. Viszont az már nem működhet életmentő hatásként, ha egy lényem passzivizálásra regenerációt ad egy másik lényemnek. Hiszen ekkor maga a regeneráció megadása egy cselekedet, ami nem növeli a lény ÉP-jét, és a lényem életpontja csak akkor fog nőni, ha még utána használom a regenerációt. Célszerű ilyenkor már előre megadni a másik lénynek a regenerációt, amit az a sebződés után már gond nélkül használhat a saját megmentésére.
(AK8 és AK10) Passzív Csontvázat lehet regenerálni.
(AK1) Zöldellő fa mellett 1-es regenerálódásnál 2 VP-ért 4 ÉP-t, 2-es regenerálódásnál 4 VP-ért 4 ÉP-t regenerálhat a lény, tehát továbbra sem regenerálhat 4 ÉP-nél többet egy körben, mindössze ezt olcsóbban teheti.
(AK6) Ha 0 ÉP-re kerül egy kalandozóm a fő fázisom során, megmenthetem-e azzal, hogy rárakok egy Szintlépést, és így megnövelem az ÉP-jét? Nem. A szabálykönyv 19. oldala szerint ilyenkor csak azonnali ÉP növelő varázslatokat (és olyan ÉP növelő hatásokat, amelyeket ugyanakkor lehet használni, mint az azonnali varázslatokat, pl. Regeneráció, Virág szimbólum) lehet használni. Ezek az életmentő hatások.